Over 120.000 reklamer i radio og TV for lån sidste år

Vi bombarderes med reklamer for kviklån, som kan ende med at forbrugeren kommer i en gældsfælde. Skal reklamer for kviklån forbydes?

Du kan stort set ikke bevæge dig rundt på nettet, uden at møde en reklame for kviklån. De er overalt i dit TV, radio, på nettet – ja selv på bussen på vej til arbejde. Alene sidste år blev der vist over 120.000 reklamer for lån i radio og TV, viser en opgørelse fra DR.

Det synes jeg er skræmmende, når vi tænker på hvad konsekvenserne ved kviklån kan være. Til februar kommer regeringen med et lovindgreb, der skal øge reguleringen af kviklån. Ja, faktisk skriver Regeringen i lovgrundlaget, at de vil lave et “opgør med kviklån”.

Lovforslaget har til formål at gøre op med de såkaldte kviklån ved at gennemføre initiativer, der ændrer den problematiske del af forbrugslånsmarkedet til gavn for forbrugerne.

Regeringens lovprogram

I blandt de forslag der er på bordet er et loft på ÅOP, hvor der nævnes en grænse mellem 25 og 50% på nuværende tidspunkt. Herudover ønsker nogle også at begrænse reklamerne for kviklån i det offentlige rum. Ligesom vi også har begrænsninger på reklamer for alkohol og cigaretter.

Opgørelsen fra DR viser, at de 12 kviklånudbydere der er mest aggresive i markedsføringen er Vivus, Zaplo, Ferratum, D:E:R, Express Bank, Ikano Bank, Santander Consumer Bank, Lånlet, Simbo, LendON, Kassekreditten og Kronelån i nævnte rækkefølge.

Regeringen er på nuværende tidspunkt ikke klar til et indgreb i markedsføringen af kviklån, ifølge de udtalelser der er kommet fra Regeringen indtil videre. De mener at et loft på ÅOP alene vil sætte en stopper for de dyre kviklån.

Hvad synes du? Skal reklamer for kviklån begrænses eller forbydes? Skriv gerne en kommentar nedenunder med din holdning.

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012

You may also like...

Skriv en kommentar

avatar
  Abonner  
Giv besked ved