Sådan lukkes en enkeltmandsvirksomhed

Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed, kan man jo desværre være ude for at man er nødt til at lukke den. Det kan være at du ikke længere ønsker at drive virksomhed. Det kan være det ikke går så godt. Eller det kan være at du aldrig rigtig er kommet igang. Uanset hvad, vil jeg i hvert fald her beskrive lidt om hvordan man lukker en virksomhed.

Lukningen af en virksomhed er ikke bare noget man gør fra den ene dag til den anden. Så man kan ikke bare tænke at nu lukker man sin virksomhed, fordi man ikke længere gider at bøvle med regnskab og moms. Fordi man vil stadig have forpligtelser indtil virksomheden er helt lukket.

Skat

Når man lukker sin virksomhed, skal man jo opgøre sit mellemværende med Skat. Her er der lidt forskellige ting man skal gøre.

Meddelelse

For det første skal man jo meddele at man lukker sin virksomhed. Dette kan man gøre fra november til september, når man har fået sin forskudsopgørelse. Dette gør man ved at logge ind på Skat og sætte et kryds i “Er du ophørt med virksomhed i år eller tidligere end i år?” der er i afsnittet “Selvstændigt erhvervsdrivende og udligningsordning for kunstnere.i forskudsopgørelsen. Det betyder også at hvis man ønsker at lukke sin virksomhed imellem september og november, kan man altså ikke sætte dette kryds her. Her er man nødt til at vente på at man får den næste forskudsopgørelse.

Skatteregnskab og avanceopgørelse

Herudover skal man lave et skatteregnskab for ophørsåret for din virksomhed. Det betyder også at hvis du f.eks. lukker din virksomhed 5. januar skal du stadig lave regnskab for det år.

Din virksomhed vil jo altid have nogle ting og sager som virksomheden ejer. Det er alle de ting du i sin tid har købt ind til virksomheden og trukket fra i Skat. Her skal man altså sælge ALT hvad virksomheden ejer – enten til andre eller sig selv. Det er vigtig at man sælger varerne til markedspris inkl. moms. Så man må ud og finde ud af hvad de enkelte genstande er værd hvis man skulle købe det af andre. Denne markedsprisundersøgelse skal man også kunne dokumentere til Skat.

Du skal i forbindelse med din virksomheds ophør lave en avanceopgørelse. En avanceopgørelse er netop en opgørelse over den fortjeneste eller de tab du har fået ved at sælge alle dine virksomheds ting.

Fristen for at lave et skatteregnskab inkl. avanceopgørelse er senest 1. juli året efter din virksomheds ophør. Glemmer man fristen, vanker der en bøde på 200 kroner pr. dag (dog højst 5000 kroner), så det er med ikke at glemme fristen.

Moms

Du skal også lave et momsregnskab indtil den dato hvor din virksomhed lukker og indberette dette til Skat. Dette gælder også hvis du er nødt til at indberette 0 kroner fordi du ikke har solgt noget.

Hvis du sælger de ting din virksomhed ejer til andre, skal du huske at opkræve moms – også hvis det er til dig selv. Hvis du sælger din virksomhed samlet, er det dog uden moms. Men du skal stadig opgøre den moms som overgår til køberen.

Glemmer du at indberette moms, vanker der en bøde på 800 kroner.

Opbevaringspligt

Selvom du lukker din virksomhed, opgører din opbevaringspligt af dokumentation heller ikke. Du har pligt til at opbevare alle virksomhedens dokumenter (regnskab m.m.) i ti år efter din virksomhed er lukket.

Gæld

Hvis du har gæld i din virksomhed, f.eks. til dine kreditorer, så skal det også betales tilbage inden du lukker din virksomhed. Når du har en enkeltmandsvirksomhed hæfter du nemlig personlig for gælden – og man kan derfor ikke bare lukke sin virksomhed hvis man ikke kan betale sine kreditorer.

Luk virksomheden

Selve lukningen foretages ved at udfylde denne blanket fra Virk.dk.

 

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

3 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Kim Kristensen siger:

Vedrørende lukning af enkeltmands virksomhed.
Hvis man har straks-afskrevet de indkøbte småaktiver til en enkeltmands virksomhed , grundet den lave indkøbsværdi (under skattesats niveauet på kr 12,900 i 2016), skal disse aktiver så også sælges til markedspris inkl moms? Det kunne være en printer eller lignende, som måske bare er kr 200 værd? Og hvor mange år skal man gå tilbage?
Mvh

Saba siger:

Ja! Alt skal sælges, også småanskaffelser.

Janne siger:

Hvad gør man feks. med maskiner, værktøj eller andet som ikke virker mere/kan betale sig at reparere??

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x