Sådan indberettes moms for en enkeltmandsvirksomhed

Hvis du lige har startet en enkeltmandsvirksomhed kan det godt være forvirrende hvordan man indberetter moms første gang. Her kan du læse om hvordan du indberetter moms og hvilke frister der er. 

Hvor ofte skal der indberettes moms?

Hvis man er en ny virksomhed skal man indberette moms hvert kvartal. Hvis det så viser sig at du generelt ikke omsætter for så meget, så nedsættes indberetningsfrekvensen – men i starten skal du hvert kvartal. I 2015 er der følgende frister:

  • Moms for januar-marts 2015 indberettes senest 1. juni 2015
  • Moms for april-juni 2015 indberettes senest 1. september 2015
  • Moms for juli-september 2015 indberettes senest 1. december 2015
  • Moms for oktober-december 2015 indberettes senest 1. marts 2016

Det er vigtigt at understrege at disse frister skal overholdes – ellers vil du få en bøde.

Hvad skal jeg indberette?

Det er en del af regnskabspligten at du holder styr på hvor meget moms du har lagt på dine salg (salgsmoms) og hvor meget moms du har betalt i forbindelse med dine køb (købsmoms). Det du skal betale er forskellen mellem salgsmoms og købsmoms.

Hvis du har momsfrit salg til EU, skal du også holde styr på det. Dette skal du nemlig også indberette. Dette skyldes ikke at du skal betale noget, men fordi du skal indberette alle dine momsfrie salg. Så kan Skat se hvorfor du ikke har så højt et salgsmoms beløb. Du skal for hvert salg kende momsnr. og land for køber og hvilket momsfrit beløb du har solgt for.

Det er en fordel at lave dit regnskab i et regnskabsprogram, som kan fortælle dig hvilke satser du skal indberette. Her kan jeg anbefale Dinero, der er gratis og giver dig en overskuelig momsoversigt med alle de beløb du skal indtaste.

Få adgang til Skat

For at kunne få adgang til Skat, skal du enten have en medarbejdersignatur (f.eks. en nøglefil) eller en tastselvkode. Det er dog heldigvis (som enkeltmandsvirksomhed) også muligt at anvende dit personlige NemID til at logge ind på Skat.

Hvis du har et Erhvervs NemID du anvender til din netbank, er det vigtigt at understrege at det kan du ikke bruge til login på offentlige sider, som f.eks. Skat. Det kan man godt med et privat NemID, men ikke med et Erhvervs NemID.

I det hele taget er NemID til virksomheder ikke så brugervenlige som det er for private. Herudover er det også sværere at få support, for hvis der er tale om en virksomhed, koster support et engangsbeløb på 250 kr. Herudover er vejledningssiderne elendige. Det er dog en god ide at sørge for at få et offentligt NemID til at virke for din virksomhed, men kan du ikke lige få det til at virke med det samme, kan du anvende dit personlige NemID til at logge ind og indberette moms.

For at indberette moms, skal du derfor logge ind på Skat Erhverv. Gå til Skats hjemmeside og vælg log på erhverv. Log ind med medarbejdersignatur, tastselvkode eller personligt NemID.

Vælg herefter “Indberet moms” i menuen.

 

Skat1

 

Så vælger du indberetningsperiode (f.eks. 01-01-2015-31-03-2015) og starter indberetningen. Herefter kommer der en formular hvor du netop kan angive alle de beløb du skal indberette.

For de fleste vil der her være tale om at du skal angive købsmoms og salgsmoms for perioden. Men hvis du også har momsfrit salg til EU-lande (f.eks. Adsense), så skal du angive dette beløb under “Rubrik B ydelser”. Dette har egentlig ikke nogen betydning for det beløb du skal betale, men det forklarer Skat hvorfor din købsmoms måske er større end din salgsmoms (negativ moms) eller dit indberettede momsbeløb er lille. Hvis man indberetter et beløb her, skal man huske også at indberette salg til EU-lande uden moms.

Når du har indtastet beløbene vælger du bare “Indberet” og du får herefter en kvittering. I denne kvittering står også hvilke numre du skal bruge til at lave et indbetalingskort du kan betale beløbet ind på. Fristen for betalingen er den samme som momsfristen, dvs. for perioden januar-marts er den 1. juni. Hvis du har penge til gode, udbetales de til din virksomheds Nemkonto.

EU-salg uden moms

Hvis du har EU-salg uden moms (f.eks. Adsense), kan du herefter vælge punktet “EU-salg uden moms”. Så vælger du den måned du har solgt momsfrit til EU og vælger “Opret manuelt”. Herefter skal du for hvert salg du har haft i denne måned angive momsnr., beløb og hvilket land du har solgt til. Så klikker du på “Kontroller” når du er færdig.

Betalingsfrist

Når du har indberettet moms, skal du indbetale det via et indbetalingskort du får med det samme. Betalingsfristen er samme dag som din momsfrist, dvs. 1. marts, 1. juni, 1. september eller 1. december.

Husk ikke at indbetale momsen før tidligst 5 dage før fristen. Ellers betaler Skat nemlig pengene tilbage igen på din Nemkonto.

Jeg håber dette gav et lille overblik over hvordan man skal håndtere moms i en enkeltmandsvirksomhed. Har du nogle spørgsmål er du velkommen til at stille dem i en kommentar.

 

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

5 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Henrik Larsen siger:

Tak for en god oversigt! Er sikker på, at det vil hjælpe mange med en iværksætter i maven.

Leroy siger:

Hej Andreas min kone har lige oprettet en enkeltmandsvirksomhed den 26 Januar skal hun indberette moms den 1/3.
På forhånd tak

Nej, det skal hun ikke. 1. marts er momsfristen for regnskabsmånederne oktober-december 2015. Og der var firmaet ikke stiftet endnu.

Louise siger:

Hejsa, hvad gør man, hvis man som jeg har glemt at indberette og betale moms for 3.kvartal sidste år. Skulle ha været betalt d 1/12 16. Skal jeg bare få det gjort hurtigst muligt?

Tak for en go artikel ;o)

Vh Louise

Mia siger:

Nyoprettet Enkeltmandsvirksomhed og momsregistreret: jeg leverer ydelser, nogle er lønsums og momsfritaget andre er momspligtige. Bruger dinero Pro. Jeg skal sende faktura med moms og skal også sende uden, men hvad med regnskabet? Jeg skal også købe computer mv og en revisor fortalte mig at hvis jeg havde begge dele i regnskabet så kunne jeg ikke trække hele computer fra eller revisor mv. Er det rigtigt forstået eller er det blot ikke hele momsen jeg kan trække fra? Er det lettere at køre de ikke momspligtige ydelse udenom firma som honorarer, som jeg hidtil har gjort før firma.
På forhånd tak.
Vh
Mia

5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x