Rich snippets – bliv set i søgeresultaterne

Rich snippets er uddrag fra indholdet af din hjemmeside, som vises i søgeresultaterne. Det kan øge synligheden af din hjemmeside og dermed være med til at give dig flere besøgende.
Et eksempel er her hvor man søger efter “boller”, hvor der i søgeresultaterne vises et billede af opskrifter og nogle stjerner og tekst der angiver en besdømmelse. Disse rich snippets kan helt klart være med til at personer klikker på det link fremfor andre links, uden rich snippets.
Rich-snippets
Andre eksempler er hvis man søger efter et fagord, hvor Google så viser et uddrag fra Wikipedia i søgeresultaterne.
Rich snippets er en del af strukturerede data, der fortæller Google’s algoritme hvordan den skal læse din hjemmeside. I nogle tilfælde kan Google bruge disse data til at vise disse rich snippets i søgeresultaterne.

Hvordan får jeg rich snippets for min hjemmeside?

For at få rich snippets på din hjemmeside, skal du altså angive strukturerede data på din hjemmeside. Google understøtter rich snippets ved følgende typer af indhold:

  • Produkter
  • Opskrifter
  • Anmeldelser
  • Begivenheder
  • Software

Det du gør er at gå til Google Search Console (tidligere webmastertools) og så under “Udseende i søgning” vælger du “Datafremhæver”. Her får du så mulighed for at strukturerede data på din hjemmeside, som så i nogle tilfælde kan vises som rich snippets.
Menu
Jeg vil ikke komme nærmere ind på selve fremhævningen af data. Det er nemt og hvis du er i tvivl kan du evt. tjekke nedenstående video ud omkring dette.

Herefter har du altså lært Google hvordan den skal opfatte elementer på din hjemmeside. Det betyder at din hjemmeside er kvalificeret til at kunne vise rich snippets.

Hvorfor bliver rich snippets ikke vist?

En udbredt misforståelse af rich snippets, er at mange tror at man blot skal opsætte strukturerede data og så vises rich snippets altid. Hvis det bare var så enkelt, men det er det desværre ikke.
Google’s algoritme bestemmer hvornår den viser rich snippets. Det gør den når den mener at din hjemmeside og dit indhold er relevant for den enkelte der søger på Google og hvad de søger på. Dette har du ingen indflydelse på. Alt du kan gøre er at opsætte det og så skabe indhold der er relevant for personer der søger på Google.
Har du flere spørgsmål til rich snippets er du velkommen til at spørge i kommentarerne.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x