Tjen penge på at skrive e-bøger

Skriv en e-bog og tjen penge på at sælge den til andre. E-bøger er en unik mulighed for at tjene penge hjemmefra. 
Der er masser af muligheder for at tjene penge online, ved at arbejde hjemmefra. Du kan prøve affiliate marketing, hvor du tjener penge på at lave hjemmesider, hvor du markedsfører et produkt. Du kan skrive tekster som tekstforfatter for andre virksomheder. Du kan designe hjemmesider for virksomheder. Ja, mulighederne er mange.
At skrive e-bøger er endnu en mulighed for at tjene lidt penge ved at arbejde online hjemmefra. I dag er mulighederne for at udgive e-bøger større end nogensinde før. I denne artikel vil jeg gennemgå nogle af de praktiske ting du skal tænke på, hvis du overvejer at skrive en e-bog.

Hvad skal jeg skrive om?

Det første du skal finde ud af er hvad du skal skrive om. Her kan det være en god ide at skrive om noget der ligger inden for dine kompetencer, da det vil give mindre konkurrencer med andre. Så er du god til at lave mad, kan du skrive en kogebog. Er du folkeskolelærer, kan det være du skal lave en matematikbog. Kan du lave hjemmesider, kan du skrive tips og tricks til hvordan man gør dette. Mulighederne er mange.
Start derfor med at gennemgå dine kompetencer. Lav en brainstorm over hvilke områder du kender særlig meget til. Hvilke områder du kunne skrive om, uden noget særlig research.
Når det er sagt, så er der intet der hindrer dig i at vælge et emne der ikke selv ligger inden for dine kompetencer. Her skal du bare inden du skriver bogen lave grundig research, f.eks. via Google. Få læst en masse artikler om emnet og så skriv din e-bog som en opsummering af det du har læst, på et letlæst sprog.

Skal den være på engelsk eller dansk?

Det første du skal overveje er hvilket sprog du vil skrive e-bogen på. Er du god til engelsk, kan du overveje at skrive den på engelsk. Det giver flere udgivelsesmuligheder, og det bliver lettere at nå ud til flere kunder og dermed tjene flere penge.
Men hvis du ikke er særlig god til engelsk, eller bogens emne henvender sig mest til danskere, kan du sagtens skrive den på dansk.

Hvor lang skal bogen være?

Du kan sagtens skrive e-bøger der er på 400 sider, hvis du kan finde nok at skrive om. Men det kan være en god ide at overveje at skrive e-bøger der kun er 40-50 sider lang og som kommer til at koste 30-50 kroner pr. styk. Lige netop dette segment er der nemlig en vækst i lige nu.
En anden fordel ved at skrive korte e-bøger, er at når de sælger godt, så får du meget hurtig en masse anmeldelser som kan være med til at sælge endnu flere bøger.

Lav en markedsanalyse

Når du har fundet ud af hvad du skal skrive om, kan det være en god ide at lave en markedsanalyse. Den analyse er en undersøgelse af hvorvidt der vil være kunder der vil købe bogen.
Et af de steder man kan gøre det, er hos Amazon. Amazon har en e-bogs app der hedder Kindle – og de har faktisk et helt e-bogssalgssted hvor du kan sælge dine e-bøger – nok primært til engelsksprogede kunder.
For at lave en markedsanalyse på Amazon, går du først ind på Amazons amerikanske og britiske hjemmeside. Det er disse to hjemmesider hos Amazon hvor du mest sandsynlig kan sælge din e-bog. På hjemmesiden klikker du i øverste venstre hjørne på “Shop by department”.
amazon1
Så kommer der en lang liste med kategorier. Her vælger du så “Kindle eBooks”. Det er her bogshoppen til Kindle findes. Her kan du altså se nogle af de mange bøger – og dermed dine kommende konkurrenter – som der findes her hos Kindle e-bogsshoppen.
I denne e-bogsshop søger du så efter dine kvalifikationer. Hvis f.eks. du skulle skrive en opskriftsbog, kan du her søge efter opskriftsbøger. Simpelthen for at finde dine konkurrenter.
Når du har fundet dine konkurrenter, kan du kigge på anmeldelserne. Her vurderer du hvordan dine konkurrenter klarer sig på det marked. Hos Amazon kan du også lægge mærke til den størrelse der hedder “Seller rank”, som beskriver hvordan de bøger du kigger på, klarer sig inden for den enkelte kategori. Her er det jo bedst med en så lav seller rank som mulig. Hvis en bog har en for høj seller rank, skal du nok ikke regne med at dette emne vil generere mange køb pr. dag.

Skriv bogen i Word

Nu skal du igang med at skrive. Her synes jeg at Word er et udemærket program til at skrive bogen i. Du skriver her faktisk bare bogen fra ende til anden. Det kan være en god ide at bogen minimum består af følgende dele:

  • Forside
  • Indholdsfortegnelse
  • Forord
  • Selve bogen
  • Bagside

Husk sidetal på hver side! Husk også at skrive med en skriftstørrelse, der passer med at den f.eks. kan læses på en Kindle reader.
På forsiden laver du en stor titel og evt. en mindre undertitel. Herudover skal forfatternavnet også fremgå af forsiden. Sørg for at få designet forsiden, f.eks. i Photoshop, Paint eller Canva. Forsiden skal være fangende, fordi det er den der skal sælge din e-bog.

Læs korrektur

Når du er færdig med at skrive bogen, skal du huske at læse korrektur på den. Læs den selv igennem fra start til slut og ret de fejl du finder. Få evt. bagefter en bekendt til også at læse den igennem.
Du kan også bruge online grammatikværktøjer som f.eks. Grammarly. Det er et værktøj der kan finde stavefejl og grammatiske fejl i din e-bog og måske foreslå hvordan du skriver noget bedre. Den findes kun til engelsk tekst.

Gem som PDF-fil

Når du er færdig med at gennemrette bogen, skal du gemme den som PDF fil. Det kan du gøre direkte i Word ved at vælge Filer og herefter Gem som.

Udgiv e-bogen

Nu skal du så udgive e-bogen. Der findes flere steder hvor du kan gøre det.

Du kan også overveje om du vil sælge den helt selv. Det gør du ved at sætte en hjemmeside op, som ikke handler om andet end salg af e-bogen. Den hjemmeside markedsfører du så til dit kundesegment. På hjemmesiden opsætter du en Woocommerce shop, hvor du kan sælge selve e-bogen. Det kan også være en god måde at udgive dine e-bøger på, men det er en større udfordring mht. at skaffe kunderne.
En af de ting du skal være opmærksom på, når du udgiver e-bøger, er at det sted hvor du udgiver den også skal have en kommision. Er det f.eks. hos Amazon eller Saxo skal de have omkring 30% af indtjeningen du får.
Bemærk i øvrigt at du hos Saxo også kan udgive din e-bog som en trykt bog. De kalder det Print on Demand fordi du ikke skal have trykket en masse bøger, du så skal have på lager. Kunden køber simpelthen bare en bog, som så bliver trykt direkte til kunden. Det koster ikke dig noget, men der trækkes udgivelsesomkostninger fra prisen. Hvis du f.eks. skriver en bog på 100 sider i farver, så vil den koste 100 kroner for en paperback i udgivelsesomkostninger og 145 kroner for en hardback. Hvis den kun er i sort/hvid, vil den koste henholdsvis 30 og 70 kroner for paperback eller hardback.
En anden ting du skal tænke over er at din bog bør have et ISBN nummer. Når du bruger Saxo, får du automatisk tildelt et ISBN nummer. Ellers kan du få et ISBN-nummer ved henvendelse til ISBN-kontoret. ISBN-nummeret skriver du på bagsiden af titelbladet som ISBN XXX-XX-XXXXXX-X-X og på bagsiden af bogen, forneden nærmest ryggen.
Nu gælder det bare om at komme igang med at skrive og tjene nogle penge. Har du nogle spørgsmål til hvordan man laver en e-bog og får den udgivet, er du velkommen til at skrive en kommentar. Held og lykke med din fremtidige e-bog.

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012

You may also like...

2
Skriv en kommentar

avatar
2 Kommentartråde
0 Svar på tråde
0 Følgere
 
Mest reagerede kommentar
Mest populære kommentarer
2 Kommentarforfatter
simonnesøren Seneste kommentarforfattere
  Abonner  
nyeste ældste mest stemt på
Giv besked ved
søren
Besøgende
søren

Hvad for almindelige standard side opsætninger skal der til i Word til e-bøger?
Markedsføring gør saxo dette for de e-bøger som bliver lagt ind hos dem?

simonne
Besøgende
simonne

Hvordan forholder det sig med kopiering af E-bøger?