Outreach linkbuilding – Få de stærkere links

Del denne artikelShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0

Dette gæsteindlæg er skrevet af Dennis Stammerjohan, der til dagligt arbejder med Søgemaskineoptimering i SEO-virksomheden Waimea Digital. Her kommer han med sine gode tips til Outreach Linkbuilding. 

Har du nogensinde tænkt over hvordan, du får stærke links ind til dit website?

Vi ved alle sammen, at linkbuilding er en af de vigtigste områder af SEO. Det er derfor utrolig vigtigt, at du tager det seriøst, og prøver ihærdigt at få gode links til din hjemmeside. Hvorfor? Links bliver af søgemaskinerne set som en stemme, en anbefaling. Når en hjemmeside får et link, så får den en stemme fra en anden hjemmeside, og derved noget værdi. Denne værdi opfanger søgemaskinerne, og desto mere værdi man i form af links har, desto bedre vil man egentlig ranke. Før i tiden gjaldt det om, at få så mange links, som overhovedet muligt. I dag skal man koncentrere sig om, at de links man får er troværdige, relevante, og stammer fra populære sider. Det er i hvert fald de links, som kan gøre en kæmpe forskel.  Det er derfor man typisk ser, at flere websites faktisk ranker godt, selvom de ikke har mere end 10 links – selvfølgelig alt afhængig af branchen. Grunden til at disse få 10 links kan få en i toppen er, at de stammer fra meget værdifulde websites.

Kontakt de rigtige sider

En af måderne man kan få disse gode links er, at kontakte de rigtige sider – og det er dét, der kaldes outreach linkbuilding. Ved outreach linkbuilding går man nemlig ud, og finder stærke relevante websites, og kontakter dem herefter for at få et link. Flere af dine konkurrenter vil typisk have nogle af disse websites, og derfor bør du også gå efter de links.  Det kan også godt være, at dine konkurrenter ikke har linket, og derfor vil det kunne få dig over dem. Et link kan i dag flytte dig fra side 2 til side 1 ligeså snart Google’s crawlere har registreret det, og derfor er outreach linkbuilding blandt de bedste typer af linkbuilding, som du i dag kan udfører.

Outreach linkbuilding kan være svært, da de fleste websites vil kræve at få noget igen, og hvad kan du tilbyde dem? Hvis sitet du laver outreach på kræver et link igen, så er det ikke altid en god idé at give efter. Her vil du blot lave gensidig linkbuilding, og det er sjældent gavnligt – og hvis du roder dig ud i dette, så bør du holde øje med det link du får. Vedkommende kan nemlig vælge, at sætte et nofollow attribut på, eller fjerne det efter noget tid – og hvem vinder så på det? Ikke dig i hvert fald. Du bør derfor før du kontakter sitet, få gjort dig nogle tanker om hvad du kan tilbyde til gengæld.

Når vi i Waimea laver outreach linkbuilding, så starter vi med at lave flere analyser, hvorpå vi kigger på blandt andet konkurrenternes links, og andre relevante websites. Når dette er gjort, så finder vi frem til en masse websites, som vi mener er troværdige, relevante og populære nok til, at vi skal bruge tiden på at kontakte netop disse sites. Der vil dog være en del sites der bliver sorteret fra i denne proces, da mange ikke vil være værd at kontakte, da sitet ikke vil give høj nok værdi. Herefter finder vi en relevant indgangsvinkel til, at få et link ind fra det enkelte website, og vil typisk kontakte den ansvarlige på telefon – hvis vi altså kan finde frem til telefonnumeret. Hvis nummeret ikke findes på den pågældende hjemmeside, så prøver vi Whois Lookup. Vores erfaringer med outreach linkbuilding er overaskende gode, typisk får vi et link fra 20% af dem vi kontakter ind til vores kunder. Vi ser også rigtig gode resultater i søgemaskinerne hos de kunder, som vi laver outreach på.

Outreach linkbuilding kan give kunder

Da de websites vi kontakter ofte er ret populære, så vil de naturligvis også have en del besøgende. Hvis vi kan få linket ind på en side, eller som blogindlæg, så vil brugerne af denne side helt naturligt også klikke sig ind på linket, og måske købe noget fra siden. Dette betyder selvfølgelig også, at den pågældende hjemmeside, som brugeren er kommet fra vil få en forbedring af deres user engagement, da brugeren har foretaget sig en action på deres hjemmeside. Det fortæller også søgemaskinerne, at man har et link fra en hjemmeside, der rent faktisk har besøgende og derfor ser blandt andet Google dette som en mere reel anbefaling, end blot et link fra en hjemmeside uden besøgende.

TIP: Er dit website blevet omtalt uden et link?

Tjek i Google om din hjemmeside er omtalt uden et link

Det hænder, at nogle websites omtaler dit virksomhed, eller din hjemmeside uden, at linke. Det vil her være rigtig relevant, at få et link, da siden rent faktisk omtaler dit firma og derved vil de måske godt henvise til den. Disse websites kan du finde ved, at bruge ovenstående søgeoperatorer.

Ved, at bruge ”-site:” efterspørger du søgeresultater, der ekskludere søgeresultater fra den pågældende hjemmeside. ”Intext:” fortæller, at det der efter kolonet står, skal indgå i brødteksten på de søgeresultater du vil have fremvist.  Når du så har fundet websites der omtaler din virksomhed, hvis der altså er nogle, så kan du kontakte dem, og derved måske få et link ind.

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...
Del denne artikelShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0

One Comment

  1. Lone Brand 11. marts 2017 Reply

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *