Yammer – Microsofts sociale netværk til firmaer

Microsoft købte i juni 2012 et socialt netværk kaldet Yammer for 1,2 millioner dollars. Det er et socialt netværk for firmaer, der skal føre kommunikationen mellem medarbejdere i en virksomhed op i den nye sociale tidsalder. Det vil blive integreret i en lang række af Microsofts software, såsom Office 365 og Microsoft Dynamics, hvilket giver en god grund for firmaer at tage det seriøst.
Mange firmaer har store problemer med at styre mailkommunikationen i virksomhederne. Der bliver sendt mange overflødige mails og den tid der anvendes på at organisere og fremfinde gamle mails er ikke ubetydelig. Heldigvis kan mange nye teknologiske platforme afløse noget (ikke alt) af den mailkommunikation der foregår i virksomheden. Yammer er et godt bud på hvordan det kan foregå.
Yammer minder lidt om Facebook, idet du kan slå noget op på din egen væg, oprette grupper og dele filer og dokumenter. Du kan også chatte med dine medarbejdere. Medarbejderne tilmeldes udfra deres firma-e-mailadresse, hvorefter Yammer automatisk placerer medarbejderen i et netværk der passer til virksomheden. Dette gør også at den kommunikation der foregår inden for virksomheden, den bliver i virksomheden.
Yammer har en lang række apps, både til Android og iPhone, og herudover også apps der kan installeres på PC’er eller som en extension i Google Chrome. Alt sammen noget der gør at medarbejderne straks opdager når der sker interaktion på Yammer – lidt ligesom medarbejdere der har mailprogrammet åbent.
Som udgangspunkt er Yammer gratis, men der kan være fordele for virksomheder at købe en licens, da dette giver flere muligheder for at styre firmaets netværk.
Det fede ved Yammer er også at man her kan oprette grupper, f.eks. til de enkelte afdelinger eller et projekt. Disse grupper kan både være offentlige eller private. Herefter kan man dele alle mulige dokumenter og diskutere inden for det enkelte projekt. Man holder altså alt kommunikation vedr. et projekt samlet i én gruppe, så medarbejderne ikke skal bruge tid på at finde alle mails frem.
Jeg vil anbefale alle firmaer at prøve Yammer. Der kan selvfølgelig være en udfordring i at få medarbejdere til at bruge Yammer, men hvis man i virksomheden opretter en profil til alle de ansatte og så installerer de medfølgende apps, så er de godt på vej. Og da medarbejderne formentlig har rigelig med erfaring med Facebook, vil det være nemt at lære Yammer at kende.
Venskaber på Yammer er ikke helt ligesom Facebook – det minder faktisk lidt mere om Twitter. Dette skyldes at det er ikke et gensidigt venskab – man kan sagtens følge en medarbejder uden at de behøver at acceptere det eller følge en tilbage. Dette gør det også til et stærkt værktøj.
Så som sagt bør virksomheder give Yammer en chance. Yammer selv påstår at hvis en virksomhed anvender Yammer, vil dette generere 40% færre mails i virksomheden. Har du erfaringer med Yammer, vil jeg meget gerne høre dem her.
Tilmeld dig på Yammer her

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x