Tesla følger ikke Ankenævn for bilers afgørelser

Hvis du køber en Tesla elbil og får en reklamation der gør du skal forbi Ankenævn for biler, skal du vide at det er ikke sikkert Tesla vil følge afgørelsen.

Som den eneste bilproducent er Tesla nu kommet på listen over virksomheder der ikke følger afgørelser fra Ankenævn for biler. Det skriver Finans.dk i dag i en artikel. Det er en vigtig nyhed, fordi det betyder at du som forbruger står dårligere stillet hvis du køber en Tesla og på et tidspunkt får en reklamation. Her vil man nemlig typisk henvende sig til virksomheden først, men kan man ikke blive enige, vil sagen så typisk skulle behandles i Ankenævn for biler. Her plejer de fleste virksomheder at følge afgørelserne bagefter, men altså ikke Tesla. Sidste mulighed er derfor at stævne Tesla, og det er en risiko man skal tage med når man skal vælge om man vil købe en Tesla elbil eller en elbil fra en anden producent.

Ankenævn for biler er et ankenævn der er nedsat af FDM og tre brancheorganisationer AutoBranchen Danmark, Dansk Bilbrancheråd og DI Bilbranchen. Nævnet er anerkendt i Danmark og godkendt af Erhvervsministeriet, så det er det officielle ankenævn der skal benyttes når der er uenigheder. Formålet med ankenævn er netop at forebygge at afgørelser skal behandles i en retsag, hvis de kan løses i et ankenævn i stedet. Tesla er ikke medlem af et af de tre brancheorganisationer, men alligevel plejer virksomheder at lytte til hvad ankenævnet afgør i de fleste tilfælde. Men altså ikke Tesla.

Den konkrete sag handler om en opdatering fra Tesla, der konverterede sikkerhedssystemet i bilen fra både at omfatte kameraer, radaer og ultralydssensorer til kun at omfatte kameraer – den teknologi som Tesla kalder for Tesla Vision og som er blevet kritiseret for ikke at være lige så godt. Her havde klageren købt en Tesla der havde både kameraer, radaer og ultralydssensorer og som fungerede på den gammeldags måde, men pludselig fjernede Tesla denne funktionalitet i forbindelse med en opdatering, hvilket han selvfølgelig var utilfreds med.

Klageren ønskede selv at Tesla enten fjernede opdateringen eller gav ham pengene tilbage for bilen, men Ankenævn for biler nåede ikke frem til nogle af disse afgørelser. De afgjorde i stedet at Tesla skulle betale forbrugeren 5.000 kroner for den ændring af bilen som han ikke var blevet informeret om da han købte den, idet bilen fortsat var dækket af garantien. Det er altså de 5.000 kroner som Tesla ikke vil betale, hvorfor de nu er havnet i udhængsskabet ved Ankenævn for biler. Du kan selv læse klagen her.

Man kan ikke forhindre softwareopdateringerne fra Tesla. I begyndelsen kan du udskyde den, men i sidste ende vil opdateringen blive gennemtvunget. Derfor er det suverænt Tesla der bestemmer hvilke funktioner i bilen de vil tilføje eller fjerne. Tesla har selv forsvaret sig med, at når du køber en Tesla elbil, så accepterer du betingelserne der siger at der gennemføres softwareopdateringer som potentielt kan ændre på funktionaliteten.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x