Startmenu virker ikke i Windows 10

Nogle der opdaterer til Windows 10 oplever at startmenuen ikke virker. Her er en løsning til problemet. 
Når man prøver at trykke på startmenuen får man altså følgende fejlmeddelelse:
Alvorlig fejl. Start Menuen fungerer ikke. Vi vil forsøge at løse det, næste gang du logger på
windows-10-startmenu

Løsning 1 – Reparer systemfiler

Først trykker du CTRL+SHIFT+ESC for at åbne task manager. Så trykker du File -> Run new task. Sørg for at have sat kryds i “Opret denne opgave med administrative rettigheder”. Så skriver du “CMD” og herefter OK for at åbne en kommandoprompt. I denne indtaster du:
dism /online /cleanup-image /restorehealth
sfc /scannow
powershell
Get-AppXPackage -AllUsers |Where-Object {$_.InstallLocation -like “*SystemApps*”} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml”}
Og lukker vinduet. Så burde fejlen være løst.

Løsning 2 – Afinstaller Dropbox

En anden løsning der beskrives er at man kan prøve at afinstallere Dropbox. Det har virket for nogle. Hvorfor Dropbox giver problemer er der stadig ingen der ved, men det er værd at prøve, hvis din startmenu ikke virker. Der kommer formentlig en opdatering til Dropbox snart der løser problemet.
Prøv evt. at bruge IObit Uninstaller til afinstalleringen, da den også fjerner nogle af registreringsfilerne fra Dropbox under afinstalleringen.
Hvis du har nogle spørgsmål eller flere problemer er du velkommen til at skrive en kommentar, eller skrive dit spørgsmål i Windows-forummet.

0 0 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest
6 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Steen
Steen
4 år siden

Hej Andreas
Jeg har det samme problem som mange andre, min START menu virker ikke i WINDOWS 10. Jeg har røvet din tidligere vejledning flere gange men det virker desværre ikke.
I prompt’en indikerer den fejl i den sidste del af din anvisning: Where-Object {$_.InstallLocation -like “*SystemApps*”} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}

Maria
Maria
4 år siden

Hej Andreas,
Jeg har samme problem som Steen 🙁
Need some help please 🙂
Mvh Maria

Tommy Knudsen
Tommy Knudsen
4 år siden

Hej Andreas.
Har haft samme problem, men afinstallerede drop Box, og så virkede det kortvarigt, den skriver ikke som tidligere: “Vi vil forsøge at løse det, næste gang du logger på” nu virker menuen start bare ikke ?
Hjælp
Mvh. Tommy

Stender
Stender
4 år siden

“After the November Update, if you use this method to fix this problem using the Appx PowerShell cmdlet, it may break your Windows Store apps. So we recommend that you do not try it now.”
såååh. hvad gør vi nu? 😀 har ikke engang dropbox indstalleret.

6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x