Opladning af elbiler – Sådan foregår det

Her kan du læse en opsummering af hvordan opladning af elbiler foregår.

Elbiler er på vej frem, og derfor kan det være vigtigt at vide hvordan opladningen af batterierne i elbiler foregår. Det er vigtigt at vide at der findes forskellige typer af elbiler – det kan du læse om her. Det er kun rene elbiler og plugin hybridbiler der skal oplades – hybridbiler skal ikke. De bliver nemlig ladet op mens benzinmotoren kører.

Ligesom der findes benzinstationer overalt i Danmark, er der efterhånden også mange ladestationer rundt omkring. Mange får også indbygget en ladestation i deres eget hjem. Så kan bilen for eksempel lade op om natten.

For at kunne betale for opladningen, kan du ofte få et ladeabonnement til omkring 300 kroner pr. måned. Eller du skal have et ladekort eller bruge SMS opladning, hvor du betaler for det, og det koster typisk 6 kr. pr. kWh. Der findes fire leverandører af ladeabonnementer i Danmark, og de hedder Clever, E.on, Tesla og Sperto. Hvis du lader op i dit eget hjem, betaler du selvfølgelig kun for opladningen på din elregning. Husk altid hvis du skal på ferie i udlandet at undersøge hvilke lademuligheder der er her, og hvordan du betaler for dem.

Der findes flere forskellige ladestik til elbiler. Det mest populære hedder Type 2 stik. Ofte er der flere stik i bilen, og nogle gange er der både et almindelig ladestik og et hurtigladestik (DC). Hurtigladestikket kan typisk lade op til 80% af batteriet op på 30-60 minutter. Ikke alle elbiler har et DC-stik, så de kan hurtigoplade.

Når du skal sammenligne hvor meget en elbil kan “køre på literen”, så skal du kigge efter det tal der hedder kWh per km eller kWh per 100 km. Det svarer til km per L for en benzinbil. For eksempel kan der stå at bilen kan køre 0,2 kWh/km. Hvis så for eksempel batteriet er på 40 kWh, så betyder det at du kan køre 40/0,2 = 200 km på et fuldt batteri.

Man skelner også imellem vekselstrøm (AC) og jævnstrøm (DC). Når et batteri oplades, så sker det i jævnstrøm, men den strøm der kommer ud af din stikkontakt derhjemme er vekselstrøm. Derfor omformer elbilen vekselstrøm til jævnstrøm, når du lader bilen op derhjemme. Når du lader op på en ladestation, har de typisk en hurtiglader, der oplader i jævnstrøm direkte og derfor er meget hurtigere.

Du kender måske fra mobiltelefoner, at de kan gå i brand når du lader dem op? Det kan i princippet ikke ske ved opladning af elbiler, fordi der findes systemer der kobler ladningen fra når temperaturen bliver for høj. En anden myte er at batteriet kan gå i stykker, hvis du “småoplader” den – men det passer ikke.

Vær opmærksom på, at der kan ske spontan afladning af batteriet, hvis en elbil bare står hen uden at blive brugt. Derfor er du nødt til engang imellem at lade bilen op.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x