Skoda ENYAQ iV – Skoda’s el-bil

Vi ser nærmere på Skoda’s bud på en el-bil, nemlig den der hedder Skoda ENYAQ iV.

Skoda er ligesom mange af de andre bilforhandlere begyndt at lancere deres generation af el-biler. Indtil videre er det dog kun blevet til én ren el-bil, og den har fået navnet ENYAQ iV. De andre biler de har, er enten plugin-hybrid biler som Octavia iV og Superb iV, eller hybrid biler som Octavia eTSI. Tidligere havde Skoda også en lille el-bil der hed Skoda Citigo-e iV, som kostede kun 154.995 kroner, men den er desværre udgået i Danmark.

Skoda ENYAQ iV koster fra 299.999 kroner. Det er en forholdsvis stor bil, og til sammenligning koster en Octavia fra 249.000 kroner. ENYAQ iV er derfor ikke en el-bil i den helt billige klasse, til dem der i dag fx. ville købe en Skoda Fabia. Men nok snarere dem der vil købe en Octavia.

Rækkevidden for Skoda ENYAQ iV er mindst 500 km, hvorfor den opfylder de flestes krav til hvor langt den skal kunne køre uden opladning. Det er en fornøjelse at vi begynder at se flere biler med så store rækkevidder.

En fordel ved at købe Skoda ENYAQ iV er at der medfølger et service- og reparationsabonnement der holder i fem år. Det betyder at alt service og reparationer er betalt de første fem år af bilens levetid. Dog er der et maks på 100.000 km, hvilket for mit kørebehov ville betyde at abonnementet udløb efter to år.

Skoda samarbejder med Clever, som er en af de mest populære ladebokse. Her får du en ladeboks installeret derhjemme, og så tegner du et Clever Unlimited abonnement, så du kan lade frit både derhjemme og på Clevers mange ladesteder. Det koster aktuelt 749 kroner pr. måned og et energitillæg på 345 kroner pr. måned. Derhjemme betaler du i første omgang for strømmen, men så tilbagebetaler Clever hvad det har kostet. Det koster 2.500 kroner at få installeret ladeboksen derhjemme

Som mange andre el-biler har Skoda ENYAQ iV også en masse smarte automatiske køresystemer. Dette omfatter bl.a. Travel Assist som kan holde øje med vejskilte og tilpasse farten, holde dig kørende i samme vejbane, hjælp til at holde i kø og mange flere funktioner. Du har også mulighed for at starte aircondition via din mobiltelefon, før du skal sætte dig ud i den varme bil en sommerdag. Der er også en parkeringsassistent som udover kameraer, holder øje med afstanden til andre biler når du parkerer.

Bilen indeholder også indbygget SIM-kort, som giver et WiFi ud i bilen og derfor også sører for at bilen hele tiden er tilkoblet internettet. Det synes jeg er rigtig godt, fordi det også giver bedre muligheder for at udnytte internetradio og andre apps.

Bagagerummet i Skoda ENYAQ iV er rimelig rummelig. Det er på 585 liter – til sammenligning er Octavias bagagerum på 610 liter og Fabia Combi er på 530 liter.

Hvis du vælger det store batteri på 82 kWh får du også mulighed for at vælge firhjulstræk, hvilket betyder at der er en el-motor både på bagakslen og forakslen.

Skoda ENYAQ iV er også en af de få el-biler på markedet, der har trailertræk. Den må trække op til 1.400 kg hvilket er fint for en trailer. Det er dog primært en bil der skal kunne trække en trailer – den er ikke så god til at trække en campingvogn, hestetrailer eller bådtrailer. Og hvis du forsøger vil batteriet også hurtigt løbe tør.

Jeg har en Skoda Fabia Combi nu, men når jeg på et tidspunkt skal skifte den ud med en el-bil, kunne valget godt falde på Skoda ENYAQ iV. Den har de fede funktioner fra Skoda, er rummelig og har en høj rækkevidde.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x