Skoda Enyaq – Sammenligning af udstyrsmodeller

Skoda Enyaq er en fin familie-elbil fra Skoda, der også er en af de mest solgte elbiler i Danmark. I denne artikel sammenligner vi de forskellige udstyrsmodeller der udbydes.

Jeg har i dag en Skoda Fabia Combi, som jeg planlægger at skifte ud med en elbil i en af de kommende år. Nogle af de elbiler jeg har kigget på et Skoda Enyaq og VW ID.4, der begge er to fine elbiler med plads til hele familien. Den mest solgte elbil i år 2022 var Skoda Enyaq, så den skal vi kigge nærmere på i denne artikel. Vi vil specielt kigge på de forskellige modeller der efterhånden findes.

Skoda Enyaq var den første elbil Skoda lancerede, og den er ækvivalent til Volkswagens ID.4 og Audis Q4 e-tron. Siden den oprindelige version er der nu også lanceret en Coupé-version og en Coupé RS version. Hver udgave har også forskellige varianter, så vi alt i alt kommer op på følgende udgaver af Skoda Enyaq:

ModelBatterikapacitetLadeeffekt AC/DCRækkeviddePris fra
Skoda Enyaq 6058/62 kWh11/120 kW395 km375.995 kr.
Skoda Enyaq Coupé 6058/62 kWh11/120 kW402 km389.995 kr.
Skoda Enyaq 8077/82 kWh11/135 kW542 km420.995 kr.
Skoda Enyaq 80 Premium77/82 kWh11/135 kW537 km420.995 kr.
Skoda Enyaq 80x77/82 kWh11/135 kW518 km438.995 kr.
Skoda Enyaq Coupé 8077/82 kWh11/135 kW550 km449.995 kr.
Skoda Enyaq Coupé 80x77/82 kWh11/135 kW525 km463.995 kr.
Skoda Enyaq RS iV77/82 kWh11/135 kW515 km518.995 kr.
Skoda Enyaq Coupé RS iV77/82 kWh11/135 kW521 km548.995 kr.

Forsikring og ejerafgift

Alle Skoda Enyaq har en halvårlig ejerafgift på 370 kroner. Bilforsikringen koster også omtrent den samme som du kender fra benzinbiler. Jeg har fået et tilbud fra GF-forsikring på en Ansvars- og kaskoforsikring med en selvrisiko på knap 5.000 kroner til årligt 5.059 kroner.

Standardudstyr og ekstraudstyr

Skoda har selvfølgelig en masse standard- og ekstraudstyr der varierer alt efter hvilken variant du vælger. Du kan læse i flere detaljer på Skodas hjemmeside, men jeg vil lige her fremhæve noget af det udstyr der har betydning for hvilken bil jeg vælger.

Alle udgaver har et 13″ infotainment display, hvilket er noget større end man nok er vant til i Skodas biler. Det passer dog fint med standarden i elbiler, der traditionelt set har større displays, fordi langt mere styres her.

Hvad angår dæk, så er standarden 19″ alufælge. Vælger du RS-versionen får du dog 20″ alufælge med i stedet for. Husk altid at når du skal købe nye dæk og fælge til en elbil at undersøge om de er godkendt til den store vægt en elbil kører rundt med. Du kan vælge at købe 20″ alufælge til de andre modeller som ekstraudstyr.

Standardfarven for Skoda Enyaq er Energy blue. Du kan herudover tilvælge andre lakfarver der hedder Arctic Silver, Black magic, Brilliant silver, Graphite Grey, Moon white, Phoenix Orange, Race blue og Velvetred. Vælger du RS versionen kan du ikke få Phoenix Orange, men kan til gengæld også vælge Mamba Green. Det koster mellem 5.295 kr. og 14.095 kr. at vælge en anden lakfarve.

Alle modeller har fartpilot, bakkamra, klimaanlæg, paraply, isskraber, parkeringssensor, navigation, DAB-radio, el-ruder, ISOFIX, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, Varmepumpe, lys- og regnsensor og mange flere ting.

Hvis du skal have meget ekstraudstyr skal du enten vælge 80 Premium eller RS-versionen. Her får du varme i rattet, adaptiv fartpilot, assisted driving, flere zoner på klimaanlægget, nøglefri betjening, trådløs opladning af mobil, fjernlysassistent, træthedsregistrering og flere ting.

En af de ting jeg mangler som standardudstyr er forsæder med varme. Det skal tilkøbes som ekstraudstyr, hvor man skal vælge udstyrspakken “Clever pakken” som inkluderer dette. Den koster 28.184 kroner for den udstyrspakke, men den inkluderer udover dette også mange andre ting som nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, trådløs opladning af mobil, træthedsregistrering, varme i rat, opvarmede sprinklerdyser og forberedt til anhængertræk.

Alle udgaver af Skoda Enyaq har en varmepumpe, der kan være med til at varme bilen og batteriet op inden du starter bilen. Dette er også med til at forlænge rækkevidden når det er koldt i vejret. Du vil måske nogle steder på nettet se at der står at nogle udgaver er uden varmepumper, men det er kun udgaver der importeres fra udlandet. I Danmark har alle udgaver varmepumper med.

Infotainmentsystemet har indbygget navigation og er forbundet med Skoda Connect, så du nemt kan finde den nærmeste ladestation. Din parkeringslokation bliver også sendt ind til Skoda Connect, så du på en app på din mobil kan se hvor din bil er parkeret.

Jeg synes det er vigtigt at en elbil har mulighed for at kunne trække en trailer. Skoda Enyaq kan trække op til 1.000 kg, hvilket er udemærket. Det koster 8.495 kroner at få monteret trailertræk som ekstraudstyr.

Tekniske detaljer

Den maksimale hastighed for Skoda Enyaq er 160 km/t, og du har nok ikke brug for mere fordi så høje hastigheder dræner meget batteriet. Ellers tager det op til 8,7 sekunder at accelerere fra 0 til 100 km/t.

WLTP rækkevidden er en standardrækkevidde som alle biler opgiver, og den er for Skoda Enyaq op til 550 km.

Skoda Enyaq 60 og 80 er baghjulstrukket, mens 80x er firhjulstrukket. Der er skivebremser foran og tromblebremser bagved.

608080x
Ydelse179 hk/132 kW204 hk/150 kW265 hk/195 kW
Drejningsmoment310310425
Batterikapacitet58/62 kWh77/82 kWh77/82 kWh
Opladning (AC/DC)11/120 kW11/135 kW11/135 kW
Max hastighed160 km/t160 km/t160 km/t
Acceleration 0-100 km/t8,7 sek.8,5 sek.6,8 sek.
Rækkevidde (WLTP)402 km550 km525 km
HjultrækBaghjulstrækBaghjulstrækFirehjulstræk
BremserSkivebremser for
Tromblebremser bag
Skivebremser for
Tromblebremser bag
Skivebremser for
Tromblebremser bag

Alt om opladning

Skoda Enyaq findes altså i to batteristørrelser 58 (brutto 62) og 77 (brutto 82) kWh. Når du oplader derhjemme med vekselstrøm (AC) oplader du med op til 11 kWh, hvilket er standard for de fleste elbiler. Skal du oplade med en lynlader, så kan du med det lille batteri oplade op til 120 kW og med det store batteri op til 135 kW. Du kan altså ikke helt komme op på de 150-300 kW nogle lynladere efterhånden understøtter. Det tager omkring en halv time at lade op fra 10% til 80%.

Den bruger CCS standarden som lynladerstik. Det er EU standarden som de fleste elbiler har efterhånden, og som alle ladestandere understøtter. CCS ladekablet medfølger til alle modeller.

Ladekabel der medfølger til Skoda Enyaq

Du sætter ladestikken i på bagsiden af højre side, svarende til hvor benzindækslet plejer at sidde.

Skoda Enyaq understøtter også rekuperation, hvor du genlader en del batterikapacitet når du også bremser, hvilket er med til at forlænge rækkevidden.

Skoda samarbejder med Clever som ladeleverandør. Når du køber en Skoda Enyaq får du rabat på opsætning af en Clever-boks i dit eget hjem, som du efterfølgende lejer. Det koster normalt 7.999 kroner at få installeret en Cleverboks, men du får det til 2.500 kroner når du køber en Skoda Enyaq. Efterfølgende har du et Clever Unlimited abonnement, hvor du betaler 799 kroner pr. måned og kan lade så meget du vil både hjemme og ude ved Clevers ladenetværk. Clever har dog for tiden også et energitillæg som bliver lagt til når el-prisen er høj, læs mere om det her. Hvis du også lader Clever levere strømmen til din bolig, så skal du kun betale 699 kroner i abonnement. Inden du vælger Clever, så undersøg du hvad der bedst kan lade sig gøre i din situation, fordi det er ikke nødvendigvis Clever.

Du får også adgang til Skoda Powerpass, hvor du med et kort kan betale for opladning på mange ladestandere i hele Europa. I virkeligheden kan man sige at hvor man vil bruge Clever i Norden, så kan man bruge Skoda Powerpass i Europa, når du skal ud på ferien. Men sæt dig lige ind i ladesatserne inden ferien, fordi det kan være der er en billigere løsning.

Hvilken skal jeg vælge?

Jeg ville nok ikke vælge Skoda Enyaq 60, fordi den har et for lille batteri. Derfor er det for de fleste nok mest relevant at vælge Skoda Enyaq 80. Du skal også regne med en del ekstraudstyr, og jeg ville nok også gå efter at få trækkrog og evt. firhjulstræk med til min Skoda Enyaq. Jeg har endnu ikke helt besluttet mig, men jeg vil følge med i erfaringerne fra andre der kører Skoda Enyaq og se hvad der kommer til at passe bedst til mig.

5 3 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x