Mastodon vs. Bluesky – Hvad er forskellen?

Som alternativ til Twitter/X nævnes ofte Mastodon og Bluesky, men hvad er egentlig forskellen? Det kan du læse mere om her.

De store forandringer hos Twitter (der nu hedder X) har givet plads til andre mikroblogging platforme. Nogle af disse er Mastodon og Bluesky, som ofte bliver nævnt som et alternativ til Twitter. De to sociale medier minder også en del om hinanden, men der er alligevel nogle forskelle, og tiden vil vise hvor udbredte de bliver i fremtiden. I denne artikel vil jeg fremhæve nogle af de forskelle der er mellem Mastodon og Bluesky.

Begge er decentrale sociale medier

Først og fremmest skal der nævnes en stor lighed mellem Mastodon og Bluesky. Begge er såkaldte decentrale sociale medier. Det betyder, at de består ikke af én stor central server som vi kender fra Twitter/X eller Threads, men anvender en protokol som gør det muligt for flere hhv. flere Mastodon servere eller Bluesky servere at kommunikere sammen, og det sociale netværk er så summen af de mange små communities der dannes.

Selvom begge er decentrale sociale medier, kan de desværre ikke kommunikere sammen. Det vil sige man kan ikke se Mastodon indlæg fra Bluesky, og man kan ikke se Bluesky indlæg fra Mastodon. Det skyldes at de anvender hver sin protokol til at skabe kommunikationen mellem serverne. Mastodon anvender den protokol der hedder ActivityPub, som er en del af det såkaldte Fedivers (hvor meget andet software end Mastodon også deltager). Men Bluesky har lavet sin egen protokol der hedder AT protokollen.

Grunden til at Bluesky har lavet deres egen protokol er at de mener ActivityPub protkollen ikke er god nok. Og de har faktisk en pointe, fordi der er nogle ting som endnu ikke fungerer optimalt i Fediverset, når man skal have et velfungerende decentralt socialt medie. Et af dem er når man skal flytte sin profil fra en server til en server. I Fediverset (og dermed Mastodon) flyttes heldigvis alle ens følgere med, men indlæggene forbliver på den gamle server, og der efterlades i stedet en toomb stone som henviser til den nye server. Det er ikke rigtig portability at indlæg skal forblive på den gamle server, de burde kunne flyttes med over på den nye server. Nogle af de ting løses med AT protokollen, og den løser også andre ulemper som ActivityPub har.

Når det er sagt, så bruger flere bare ActivityPub når det kommer til decentral kommunikation. Threads som Meta netop har åbnet har også planer om at bruge ActivityPub protokollen. Det er altså ikke sikkert Bluesky kommer til at vinde på sigt, selvom de måske har den bedste protokol.

Holdning til algoritmer

En anden forskel mellem Mastodon og Bluesky er i nogle af de fundamentelle holdninger til forskellige ting. Vi kan jo tage sådan noget som algoritmer. Alle de store sociale medier som Twitter/X og Facebook bruger algoritmer i dag. Det er godt for medierne, fordi de på den måde også kan styre hvad brugerne ser, og ved at give brugerne de indlæg som de vurderes at være mest interesserede i, er brugerne også mere aktive på sitet. Samtidig gør det også at brugerne nemmere opdager nye brugere, som de ellers ikke ville have opdaget.

Men Mastodon er imod algoritmer. De har et princip at Mastodon ikke anvender algoritmer. I stedet mener de at brugerne kun skal have vist indlæg fra dem de selv har valgt at følge, og det i kronologisk rækkefølge.

Her er Bluesky lidt anderledes. Fordi selvom de også har et feed der viser indlæg i kronologisk rækkefølge fra dem man følger, så er der også feeds der er algoritme-baseret. Deres holdning er mere at der skal være åbenhed omkring hvordan algoritmerne virker, så man kan gennemskue dem, men ikke at man ikke skal bruge algoritmer.

Der er fordele og ulemper ved algoritmer, men Mastodons stædige holdning til algoritmer kan vise sig at blive en ulempe på sigt. Fordi der er mange der gerne vil have vist indhold baseret på algoritmer, og dem skærer man fra. Derfor bliver Mastodon aldrig et reelt alternativ til Twitter/X, de vil altid være et niche socialt medie.

Holdning til reklamer

Hverken Mastodon eller Bluesky anvender reklamer. Mastodon har som holdning at der aldrig skal vises reklamer. Det er mange brugerne selvfølgelig også glade for. Jeg kender ikke Bluesky’s holdning til reklamer, fordi muligvis venter de bare med at indføre reklamer til at mediet bliver brugt tilstrækkeligt. Samme strategi har Threads også valgt.

Igen er der fordele og ulemper ved reklamer. Men vi skal huske på at der skal finansiering til hvis et produkt skal udvikles og driftes, ellers bliver det aldrig stort nok til den brede skare. Og finansiering kan ske ved enten reklamer, salg af data, donationer eller brugerbetaling. Selvom nogle gerne vil betale for at undgå reklamer, så er det formentlig ikke mange der vil det. Mange kan sikkert godt acceptere at se nogle reklamer for at få et gratis fedt produkt. Derfor burde Mastodon implementere muligheden for at den enkelte instans kunne indføre reklamer for dets medlemmer, og derfor finansieres af reklamer. Så kunne folk vælge en server der passer med den holdning man selv har.

Fede features

Der er forskel i hvilke features der er indført ved hhv. Mastodon og Bluesky. Mastodon har allerede indført hashtags, hvilket endnu ikke er sket ved Bluesky. Det skal nu nok komme til Bluesky også.

Men så er der en ting som citat-reposts. Disse er allerede implementeret på Bluesky, og de har gennem tiden været stærkt efterspurgt også ved Mastodon. Men der har været stærk modstand mod dette fra hovedudviklerne til Mastodon. Man kan selvfølgelig sige at udviklernes egen holdning til hvordan produktet skal udvikles selvfølgelig skal have betydning, men det nytter ikke noget at ignorere det brugerne efterspørger. Så finder de andre steder hen.

Hvis Mastodon for alvor skal have en chance er de nødt til at give brugerne det som de efterspørger. Jeg er med på at der ved dette er en risiko for at skabe det samme som Twitter/X er, og som mange måske har forladt. Men her er løsningen at det bliver features som den enkelte Mastodon instans kan slå til og fra. Så brugerne kan vælge den server der tilbyder de features som de selv efterspørger.

Flere ligheder end forskelle

Nu har jeg i denne artikel nævnt nogle af de fundamentelle forskelle mellem Mastodon og Bluesky. Men i virkeligheden er der langt flere ligheder, og du ville nok kunne vænne dig til at bruge begge dele. I virkeligheden kommer det nok meget mere an på om du kan finde nogle at kommunikere med på mediet. Her finder du langt flere danskere på Mastodon end Bluesky, simpelthen fordi Mastodon har udvidet langt mere, og Bluesky stadig holder tilbage med at ekspandere for hurtigt.

Jeg vil anbefale at du prøver begge sociale medier, og så ser om du kan finde noget værdi hos det de begge kan. Det er begge to gode bud på mikroblogging platforme, og vi må se hvordan de udvikler sig.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x