Markedsføring via mail til private og virksomheder

Markedsføring via mail er en effektiv form for markedsføring. Du kan præsentere de artikler eller varer du gerne vil gøre kunden opmærksom på. Der er dog nogle regler man skal overholde hvis du gerne vil markedsføre via mail, f.eks. i form af et nyhedsbrev. Dem gennemgår jeg lige her, og så får du et eksempel på hvor galt det kan gå hvis du ikke følger reglerne.

Der er generelt forskel på reglerne for hvordan du må kontakte virksomheder og private. Som udgangspunkt må du ikke bare kontakte en privatperson direkte, men for en virksomhed må du faktisk godt i nogle tilfælde dette. I hvilke tilfælde kan du evt. læse mere om her.

Så du må faktisk gerne i nogle tilfælde kontakte virksomheder – bare ikke via mail. Man kan selvfølgelig synes at det er mærkelig at man ikke må det i disse tider, hvor alt post føres elektronisk. Men det er faktisk sådan at det kan betragtes som spam hvis du sender en virksomhed en mail uden at de har givet samtykke inden.

Det samme gælder for en privatperson. Her skal personen også give samtykke inden du sender dem en mail, da du ellers kan anmeldes for spam. På den anden side får du ikke særlig meget mere salg ved at sende spammails til nogen – de bliver bare sure.

Anmeldelse for spam

Så uanset om du sender en virksomhed eller en privatperson en mail uden samtykke kan dette fortolkes som spam. Dette kan de anmelde til forbrugerombudsmanden og det tager han meget alvorligt. Hvis sagen bliver taget op, risikerer du en KÆMPE bøde.

Et eksempel der er sket for nyligt er Fona, der blev idømt en bøde på 10.000 kr. af Forbrugerombudsmanden. Det blev de, fordi de sendte to privatpersoner en mail to gange, selvom disse personer havde frabedt sig disse mails. Når en person frabeder sig mails, skal man respektere dette. I Fonas tilfælde var der oven i købet tale om en teknisk fejl. Anmeldelsen skete udfra markedsføringslovens §6.

Princippet for god mailskik

Her er nogle overordnede princippet du bør overholde hvis du sender nyhedsbreve ud til personer og firmaer:

  • Send kun mails ud hvis personen har givet samtykke, dvs. selv har tilmeldt sin e-mailadresse og efterfølgende har bekræftet tilmeldingen. Dette er en aktiv tilmelding og gør det nemmere at forsvare, at det så er frivilligt.
  • Gør det nemt at afmelde mailen igen. I bunden af mailen bør der være et link hvor de direkte kan afmelde tilmeldingen. Og ikke noget med at de så skal huske et eller andet automatisk genereret password for at kunne logge ind og afmelde. En modtager skal let kunne afmelde sig igen.

 

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x