Fastspeed vs Stofa – Er fastspeed hurtigere?

For nylig skiftede jeg bredbånd fra Stofa til Fastspeed. Læs om mine erfaringer de sidste måneder her.

For nogle måneder siden valgte jeg at skifte bredbåndsudbyder fra Stofa til Fastspeed. Jeg havde før 50 Mbps hastighed hos Stofa, og hos Fastspeed kunne jeg vente mig 1000 Mbps. Det glædede jeg mig naturligvis til. Specielt fordi Stofa altid havde en tendens til at hakke i det, når jeg blandt andet streamede noget musik eller en film.

Kort efter jeg fik Fastspeed gennemførte jeg en måling af hvor hurtig forbindelsen var, når det var en trådløs forbindelse og der ikke var tændt andre enheder i lejligheden. Resultatet var en hastighed på omkring 300 Mbps, altså markant mindre end hvad Fastspeed lovede, men trods alt mere end Stofa.

Dagens test hvor der også kører en Netflix film i baggrunden viser 235 Mbps, altså noget lignende:

Det er selvfølgelig hastigheder der er markant lavere, end hvad Fastspeed lovede. Men trods alt en del mere end Stofa kunne give.

Men hvordan opleves Fastspeed i praksis? Det har jeg nu haft over en måned til at vurdere. Og jeg må sige jeg er lidt skuffet.

Sætter jeg en Youtube musikvideo på, så hakker den stadigvæk. Det samme gør nogle film fra Netflix. Det burde man jo kunne forvente var væk, når man har købt en forbindelse på 1000 Mbps.

Har du Fastspeed? Så må du meget gerne dele din oplevelse nedenunder i kommentarerne.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

8 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Martin siger:

Hej Andreas
Jeg undrer mig også over, at det fortsat hakker med den hurtigere forbindelse.
Hakker det også, hvis du har et nætværkskabel direkte imellem routeren og PC’en?

Det har jeg ikke prøvet endnu, men det er relevant at afprøve. Det er især når jeg via Chromecast sætter en YouTube video på, og her er det ikke muligt med netværkskabel.

Martin siger:

Heller ikke vha. en Ethernet adapter f. eks. som nedenstående? Der følger en Ethernet adapter med Chromecast Ultra. https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/DELTACO-Ethernet-adapter-for-ChromeCast-USB-RJ45/2773342

Nej, den har jeg desværre heller ikke prøvet

Martin siger:

Jeg har overvejet at prøve med Nvidia Shield TV med netværkskabel. https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/medieafspiller/71139/nvidia-shield-tv-m-media-og-spilstreamer

Tak for tippet, det kunne være jeg skulle prøve det en dag. Men basalt set vil jeg jo gerne have hurtigt internet som er trådløst. Det er jo ikke noget problem at få hurtigt internet med netværkskabel.

Peter Jensen siger:

Hej Andreas

For det først, tak for et ærligt indlæg som ikke er en reklame for produktet, fedt!

Jeg har haft Fastspeed Internet siden August 2019 og det har slet ikke levet op til forventningerne. Helt fra dag ét havde deres tekniker problemer med at få forbindelsen til at køre, tror han brugte ca. 2 1/2 time, der var problemer med noget støj som skulle fikses senere i deres netværk. Dette skete åbenbart aldrig, da forbindelsen fejlede flere gange daglig, forsvandt helt, modem genstartede af sig selv.

Da jeg kontaktede Fastspeed.dk fik jeg ret, jo de kunne se min forbindelse var dårlig, men sagde at hvis en tekniker ville finde ud af at fejlen var “på adressen” fik jeg en regning…

Jeg ventede, prøvede at se om det ændrede sig til det bedre, men nej. Så jeg måtte bide i det sure æble og bestilte tekniker hos Fastspeed.dk på trods af jeg sikkert fik en regning (kan oplyse at der ikke sidder andet udstyr på modem, kører rent wifi). På den aftalte da og tidspunkt, mødte teknikeren ikke op. Han ringede 5 minutter efter det tidrum han kunne være kommet, gav en histore om han holdt “et sted i nærheden” og kunne derfra se, at fejlen ikke var på min adresse men på selve nettet… husk at jeg ville blive opkrævet 699 kr. hvis teknikeren kom forgæves + at jeg skulle betale selv hvis fejlen var på min adresse.

Hørte ikke mere, hverken fra teknikeren eller Fastspeed.dk jeg har opsagt mit abonnement hos dem pr. mail, har intet hørt.

Min konklusion er at det er billigt, men man får i dette tilfælde hvad man betaler for. Uden pis, så har jeg ikke oplevet ringere forbindelse, med fuldstændigt udfald siden jeg kørte 56k dialup over et rustent telefonkabel.

Deres helpdesk er ubrugelig, er instrueret i at sige “du får en regning” i hver anden sætning.

Desuden er ftp ikke en mulighed uden at tilkøbe en fast IP adresse, så til jer der har brug for det så find en anden udbyder.

Mit råd er klar vælg en anden udbyder, det du sparer hos Fastspeed.dk får du i stedet i ærgelser, besvær og tekniske udfordringer. Men du bestemmer selvfølgelig selv.

Kærlighed her fra ❤️

Peter Jensen

Hej Peter! Tak fordi du deler din anmeldelse med os andre. Mvh. Andreas

8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x