Enkeltmandsvirksomhed

En enkeltmandsvirksomhed er en personlig virksomhed, som de fleste begynder med når de starter virksomhed. Af andre personlige virksomhedstyper kan nævnes Personlig ejet Mindre Virksomhed (PMV), Uregistreret virksomhed og et Interresantsskab. Her kan du læse om en enkeltmandsvirksomhed.

En enkeltmandsvirksomhed er en personlig virksomhed, hvilket betyder at den er identisk med dig som person. Du deler som udgangspunkt økonomien med den og du hæfter personligt for alt tab der måtte komme i virksomheden. Det er også en virksomhedstype der KUN må have én ejer – deraf navnet enkeltmandsvirksomhed.

Det er nemt og gratis at starte en enkeltmandsvirksomhed. Du logger bare ind her med dit NemID og starter blanketten for en enkeltmandsvirksomhed. Den leder dig så igennem en guide og når denne er færdig har Erhvervsstyrelsen modtaget din anmodning. Denne sender de videre til Skat som behandler og godkender den. Dette har de 14 dage til. Når det er sket er din virksomhed registreret og du får et CVR-nummer.

Herefter skal du tilknytte en nemkonto, få et medarbejder-nemid og oprette en digital postkasse. Alt kommunikation med det offentlige foregår nemlig digitalt og alle udbetalinger fra skat foregår til din virksomheds-nemkonto. Din nemkonto må gerne være en privatkonto – men opret en ny konto til virksomheden.

Husk også med det samme at registrere et domæne til din virksomhed – måske både et DK og et COM domæne ifald du udvider til internationalt salg. Hvis du kun skal sælge i EU kan du overveje et EU domæne. Det er en god ide at gøre med det samme, før andre gør det. Du kan tjekke om domænet til din virksomhed er ledigt her.

Hvis du forventer at omsætte for under 50.000 kr. i løbet af 12 efterfølgende måneder, SKAL du momsregistreres. Forventer du at tjene under dette, kan du gøre det frivilligt. Det kan være en fordel at registrere den frivilligt – se mere om det her.

Du skal kun have en enkeltmandsvirksomhed hvis du skal momsregistreres (frivilligt eller ufrivilligt), skal importere eller eksportere eller ansætte folk eller betale lønsumafgift. Hvis du ikke skal nogle af disse ting, fordi du omsætter for under 50.000 kr., kan du ikke oprette en enkeltmandsvirksomhed. I stedet skal du så vælge en Personlig ejet Mindre Virksomhed (PMV) eller Uregistreret virksomhed.

Hvilke pligter har jeg?

Du har pligt til at bogføre dine køb og salg og gemme bilag herfor i 5 år fra udløbet af regnskabsåret. Du skal også føre årsregnskab og kunne vise dette til Skat hvis de gerne vil have det. Men du skal ikke indsende det medmindre de beder om det.

Du skal også indberette dit overskud i din virksomhed – for det er det du skal betale skat af. Dvs. du tager dine indtægter og trækker udgifter fra til virksomheden.

Så skal du, hvis du er momsregistreret, indberette både købsmoms og salgsmoms, inden udløbet af fristen for indberetning. Det er meget vigtig  da du ellers får en bøde. Som standard er dette hvert kvartal.

Der findes meget information på denne webside omkring enkeltmandsvirksomheder, så søger du mere information er du velkommen til at kigge dig omkring. Har du flere spørgsmål er du også velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet nedenunder.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

9 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Grete K. Lauridsen siger:

Hej. Jeg mener at have læst et sted, at ved køb/import af varer fra andre lande end EU-lande, kræves der ikke andre oplysninger i bilagene end forretningens navn og fra hvilket land. Samt selvfølgelig dato, beskrivelse af varen, prisen og kvittering på betaling.
Er det korrekt?
MVH Grete K. Lauridsen

PS. Jeg er først ved at samle oplysninger om at starte en forretning op, så jeg har ikke oplyst en website, da jeg ikke har nogen endnu.

Hvis du skal importere varer fra uden for EU, skal du importregistreres. Ellers mener jeg ikke der er nogen forskel mht. hvad fakturaen skal indeholde. Og det kræver f.eks. også købers adresse.

Grete K. Lauridsen siger:

Hej. Tak for dit svar. ja, jeg er godt klar over, at min adresse skal være oplyst. Det glemte jeg bare at nævne. Jeg er mest interesseret i, om det også kræver sælgers fulde adresse.
MVH Grete K. Lauridsen

Ja, det vil jeg sige at den skal. Det er jo netop et krav til en korrekt faktura, at sælgers adresse skal være med. Og er den ikke det, kan du jo få problemer med fradrag eller lign. fordi fakturaen ikke kan godkendes.

Grete K. Lauridsen siger:

Hej igen. Lang tid siden…… I mellemtiden har jeg forsøgt mange ting for at finde et konkret svar. Til sidst ringede jeg til “skat” og spurgte dem. Svaret: Navnet på sælger og dennes forretning samt i hvilket land, forretningen er beliggende, er obligatorisk. Men hvis det drejer sig om et land, hvor “vi (Danmark) ikke har nogen indflydelse eller bestemmelsesret til – Ja i det hele taget nogen viden om – deres handelsbetingelser, er sælgers fulde adresse ikke påkrævet.
(Bare lige hvis andre skulle spørge).

Okay, tusind tak 🙂 Godt at vide at der er en undtagelse til dette fakturakrav i dette tilfælde. Men hvor går grænsen så? Hvilke lande har DK indflydelse handelsbetingelser? Er det kun uden for EU det er undtaget?

Grete K. Lauridsen siger:

Ved det faktisk ikke. Jeg spurgte kun om Kina.

mohamed siger:

Hej ,, er en ny op started tømrer virksomhed , og det kør faktisk meget godt

har lige fakturer min første kunde, og har fået pengene ind på mit erhvervkonto . min spørgsmål lydder
hvordan udbetaler jeg løn til mig selv?

Meget simpelt dem overfører du bare til dig selv. I en enkeltmandsvirksomhed betaler man nemlig skat af overskuddet i en virksomhed, dvs. indtægter fratrukket udgifter. Det bliver jo det samme, uanset hvor meget du hæver, så derfor blander Skat sig ikke i hvor meget du hæver.

9
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x