Cambridge Analytica Skandalen – Få overblik over Facebook’s datalæk

Cambridge Analytica Skandalen – Få overblik over Facebook’s datalæk

Cambridge Analytica Skandalen er navnet på den sag der har startet et massivt fokus på hvilke data Facebook indsamler og hvordan de bruges. Få et overblik over sagen her.

Sagen handler om at data om 85 millioner Facebookbrugere er blevet stjålet fra Facebook, og måske misbrugt i den amerikanske præsidentvalgkamp. Lad os lige tage det helt fra begyndelsen:

  • 21. april 2010: Facebook introducerer Open Graph, der gør det muligt for app udviklere at udvikle apps til Facebook, som brugerne på Facebook kan installere og bruge. Ved installeringen af apps gives der en række tilladelser for app’en så den kan tilgå både data om den person der installerer app’en og dennes venner.
  • 2013: En ansat hos Cambridge University Aleksandr Kogan udvikler med sit team Global Science Research en app til Facebook med navnet “thisisyourdigitallife”. App’en stillede brugerne på Facebook forskellige spørgsmål, og vil herudfra så give dem en psykologisk profil om dem selv. Cirka 300.000 brugere skulle have installeret app’en og Kogan fik så adgang til både deres profiler og de mange millioner venners profildata.
  • 2014: Facebook begrænser reglerne, så app udviklere får mindre adgang til brugerdata. Denne ændring gjorde at app udviklerne ikke kan få adgang til venners data uden at spørge først. Men ændringen blev ikke gennemført retrospektivt og Kogan slettede ikke de data han havde indsamlet, selvom Facebook bad ham om det.
  • 11. december 2015: Her kunne The Guardian afsløre at Cambridge Analytica hjalp Ted Cruz præsidentkampagne, og at den republikanske kandidat brugte psykologiske data baseret på undersøgelser fra millioner af Facebookbrugere. Her fortalte Facebook også, at da de blev opmærksom på lækket bad de både Kogan og Cambridge Analytica om at slette de data de havde indsamlet, og fik som svar fra dem at dette var blevet gjort.
  • 2016: I forbindelse med den amerikanske præsidentvalgkamp investerede Donald Trump og hans kampagneteam også i annoncer på Facebook. Han fik her blandt andet hjælp af Cambridge Analytica. Det blev afsløret at firmaets direktør Mark Turnbull havde fortalt den britiske TV-kanal Channel 4 News at firmaet var ansvarlig for “Defeat Crooked Hilary” videokampagnen på Facebook.
  • 17. marts 2018: Her blev det afsløret i The Guardian og New York Times at data fra 50 millioner Facebookbrugere var blevet indsamlet af Cambridge Analytica i et kæmpe datalæk. Dette antal blev senere hævet til 87 millioner brugere. En tidligere medstifter af Cambridge Analytica Christopher Wylie fortalte at data om brugerne blev solgt til Cambridge Analytica, og udfra dette blev der lavet en psykologisk profil der blev brugt til pro-Trump kampagnerne. Det har Cambridge Analytica dog senere benægtet.
  • 20. marts 2018: De amerikanske myndigheder igangsætter en undersøgelse af anvendelsen af data i Facebook, og Mark Zuckerberg bliver bedt om at stille op til afhøring i den amerikanske kongres.
  • 21. marts 2018: Facebooks stifter Mark Zuckerberg udtaler sig for første gang i et Facebook post. Han skriver “We have a responsibility to protect your data, and if we can’t then we don’t deserve to serve you. I’ve been working to understand exactly what happened and how to make sure this doesn’t happen again.”. Samtidig indfører Facebook 3 måneders udløb på tilladelser til apps der ikke bruges mere, og det begrænses hvilke data en app kan trække ud.
  • 25. marts 2018: Facebook lægger sig fladt ned i helsides annoncer i The New York Times, The Washington Post og The Wall Street Journal I USA samt The Observer, The Sunday Times, The Mail on Sunday, Sunday Mirror, Sunday Express og The Sunday Telegraph i Storbritannien, og undskylder overfor sine brugere.
  • 10. april 2018: Facebooks stifter Mark Zuckerberg stiller op til afhøring i den amerikanske kongress. Her benægter han at Facebook skulle have monopol, og tilkendegiver at han er enig i at sociale medier som Facebook bør reguleres. Samme dag indfører Facebook Data Abuse Bounty, der er en dusør til Facebookbrugere der afslører misbrug af data.

Der er altså kommet stor fokus på privatliv og sikkerhed på sociale medier – ikke bare Facebook. Sagen kommer formentlig til at ende ud i en stramning af reglerne som sociale medier skal overholde, når de håndterer brugerdata. Måske noget i retningen af den europæiske datalov der indføres i maj 2018, hvor der også skal være styr på hvilke data der behandles.

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012

Skriv et svar

%d bloggers like this: