10 mest populære sociale medier i 2019

10 mest populære sociale medier i 2019

Her kan du se en liste over de 10 mest populære sociale medier i 2019. Se om du har en profil hos dem alle.

Ligesom jeg gjorde i 2018, har jeg taget et kig på statistikken fra Statista vedrørende de mest populære sociale medier. Det er jo spændende hvilke ændringer der sker i markedsandele for de sociale medier.

Her er listen over de 10 mest populære sociale medier:

  1. Facebook (2,3 millarder brugere, +0,1)
  2. Youtube (1,9 milliarder brugere, +0,4)
  3. WhatsApp (1,6 milliarder brugere, +0,1)
  4. Facebook Messenger (1,3 milliarder brugere, +0)
  5. WeChat (1,1 milliader brugere, +0,1)
  6. Instagram (1 milliarder brugere, +0,2)
  7. QQ (807 millioner brugere, +24)
  8. QZone (532 millioner brugere, -31)
  9. Douyin/Tik Tok (500 millioner brugere, Ny)
  10. Sina Weibo (462 millioner brugere, +50)

I forhold til listen fra 2018, så er Tumblr røget helt ud af listen. Det vidner om det kæmpe tab af brugere der foregår på Tumblr for tiden. Dette har også fået Tumblrs ejere til at overveje at sælge det sociale medier, og her bliver det spændende hvad fremtiden bringer for dem.

Douyin er ny og er endnu et af de mange kinesiske sociale medier der kommer frem. De vil naturligvis altid komme langt op af listen, grundet de mange kinesiske brugere.

Der er også sociale medier der ikke fremgår af listen, fordi de ikke er en del af top 10. Både Reddit og Twitter havde 330 millioner brugere sidste år – og det er det samme antal der fremgår af statistikken for i år.

Pinterest bliver mere populær

Statcounter har også lavet en analyse over de mest populære sociale medier, og ikke mindst udviklingen i dem.

Her følges formentlig ikke alle de sociale medier der findes, men her fremgår at Facebook har en markedsandel på ca. 68,17%, Pinterest på 16,57%, Twitter på 6,91%, Youtube på 4,4%, Instagram på 2,3% og Tumblr på 0,62%.

Ifølge denne opgørelse ser det ud til at specielt Pinterest har fremgang, mens Youtube går tilbage.

I Danmark ser opgørelsen således ud:

Her ses Facebook at have en markedsandel på 76,03%, Pinterest på 13,74%, Youtube på 3,03%, Instagram på 2,97%, Twitter på 2,52% og Tumblr på 0,93%. Her har især Pinterest også for alvor fået taget i Danmark.

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012

Skriv et svar

%d bloggers like this: