Toyota bZ4X – Snyder med rækkevidden

Toyotas svar på en elbil har vist sig at have væsentlig mindre rækkevidde end den lover.

For øjeblikket har Toyota kun én elbil på det danske marked, og den har de ikke været heldige med. De kalder deres elbil-serie for bZ-serien (hvorfor har så mange elbiler så dårlige navne?), og den første i serien hedder bZ4X. Den kom på markedet i april 2021 og er baseret på deres e-TNGA platform, der er udviklet i et samarbejde mellem Toyota og Subaru. Toyota har meddelt at de vil lancere hele 10 el-biler i løbet af de kommende år.

Toyota bZ4X koster fra 397.990 kroner og fås i tre udstyrsvarianter der kaldes for Essential, Active og Executive. Du kan også vælge mellem en motor med en ydelse på 150 kW og en ydelse på 160 kW. Den maksimale ydelse er 204 hk. Essential fås dog kun med 150 kW.

Længden af bilen er knap 4,7 meter og derfor er det nok en bil placeret i den lille mellemklasse (bilsegment C). Den har et bagagerum på 441 liter, hvilket er udemærket til de fleste. Tophastigheden er 160 km/t og bilen kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Skal du have træk på bilen kan den trække 750 kg, dvs. en mindre trailer.

Kigger man på Toyotas hjemmeside, lover de at bZ4X kan køre over 500 km på en fuld opladning (den officielle rækkevidde er 513 km). Batteriet har en bruttokapacitet på 71,4 kWh, og i nogle tests antydes nettokapaciteten at være 62 kWh. Samlet set ser det lovende ud, men der har bare været skrevet om en del tests hvor rækkevidden de facto var noget mindre.

Bilmagasinet skriver om deres egen test hvor de kørte rundt normalt i en uge med blandet kørsel, altså ligesom hvis du selv ville have brugt bilen. Her kørte bilen kun 4 km/kWh, og dette sammenligner de med resultatet af en anden test hvor en bil fik testet forbruget af ren motorvejskørsel med 130 km/t og kunne yde 5 km/kwh. Et forbrug af blandet kørsel på 4 km/kWh vil kun give en rækkevidde på 248 km og dette er langt fra de over 500 km Toyota lover. Toyota forklarer det selv med at bilen er indstillet med en forholdsvis stor buffer for at skåne batteriet, dvs. således at når der vises i instrumentbrættet at bilens batteri er for tomt, er der stadig 8 kWh tilbage. Dette har Toyota tænkt sig at opdatere, så bufferen ikke er så stor.

Motor har også lavet en rækkeviddetest af bZ4X der viste at den kun kunne køre 246 km ved 4 grader. Der fortælles her også om tilsvarende tests lavet i Sverige og Norge, der viser alt for lav rækkevidde for Toyotas elbil sammenlignet med tilsvarende elbiler. Netop tests udført i Sverige og Norge er forholdsvis repræsentative for Danmark, fordi de også nyder godt af det kolde vejr om vinteren.

Hvis du godt kan lide Toyota biler og gerne vil skifte din benzinbil ud med en elbil, kan det godt være du skal vente lidt til der kommer nyere modeller med et lavere forbrug ud. Hvis der kun er tale om deres indstillet bufferkapacitet, kan dette formentlig løses ved en opdatering af softwaren for bZ4X.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x