Problemer med mail i Mac OS X El Capitan

Mange brugere melder nu om problemer med deres mailprogram i El Capitan – den nyeste opdatering af Apple’s Mac OS X. 
Problemerne er meget forskellige, men fælles for dem er at de først er kommet efter opdateringen.
Nogle melder om at deres mailkonti bliver fjernet inkl. deres mails. Her kan man være nødt til at tilføje alle sin mailkonti igen. Det er derfor her vigtig at huske at tage backup inden sådan en stor opdatering, så man kan finde sine mails frem igen.
Andre melder om problemer med at hente mails i deres mailprogram, specielt fra Gmail eller Exchange mail konti. Dette kan være problemer for især personer der anvender deres firmamail på sin Mac.
Endelig er der nogen der også melder om at Mac simpelthen ikke længere siger til når der er kommet en mail.
Umiddelbart er der endnu ikke fundet en løsning til alle problemerne endnu, men mon ikke der snart kommer en opdatering fra Apple, der løser problemet?

Sådan løser du problemet

Her er nogle bud på hvordan du kan løse konkrete mailproblemer i El Capitan.

Mailprogrammet crasher ved opstart

Nogle oplever at deres mailprogram lukker med det samme de lukker den op. Herefter vises den klassiske besked med send rapport til Apple, ignorer eller prøv igen.
Ofte ses denne fejl hvis man har flere e-mailadresser. Når så mailprogrammet skal hente mails fra mange mailkonti, bliver den overbelastet og lukker derfor ned. Derfor kan du prøve at gøre følgende:

  1. Før du åbner mailprogrammet, slår du WiFi fra. Dette gør at mailprogrammet ikke begynder at hente mails fra alle mailkonti på én gang.
  2. Så åbner du mailprogrammet. Nu skulle den gerne ikke crashe.
  3. Så trykker du på Mail -> Indstillinger og herefter vælger du fanen “Konti”.
  4. Klik ind på hver konto på venstre side og fjern krydset ved “Gør denne konto aktiv”. På den måde deaktiverer du alle konti.
    apple-mailprogram-el-capitan
  5. Luk indstillingerne og mailprogrammet.
  6. Start mailprogrammet op igen og aktiver så WiFi.
  7. Gå ind i Mail -> Indstillinger -> Konti-fanen og aktiver så den første konto. Vent mens programmet henter alle dine mails, indtil du ikke længere ser beskeden “Tjekker efter mails…” i bunden i venstre side.
  8. Når den ikke længere henter mails, aktiverer du herefter hver konto én af gangen efter samme metode.

Når man har gjort dette, burde mailprogrammet virke igen.

Mail cannot access servers

Nogle får også beskeden “Mail cannot access servers”, så det ser ud som om mailprogrammet ikke kan få adgang til serverne. Her er en løsning du kan prøve at fjerne hele mailkontoen og så tilføje den igen.
Har du selv problemer med mail efter du har opdateret til El Capitan? Beskriv gerne dit problem i kommentarerne, så kan det være andre kan hjælpe. Hvis du selv har fundet en løsning er du også velkommen til at skrive, så andre kan få gavn af det.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

33 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Mikkel Bauer siger:

Har fået problemer med, at mail ikke vil sende mere. Den roder rundt i SMTP indstillingerne og kan ikke finde ud af, hvilken server der er til udgående post.
Ret belastende!!!
Nogen som har en løsning på dette?

Hvad mener du med den roder rundt i SMTP indstillingerne? Viser den nogen fejlmeddelelse? Prøver den flere servere eller…?

AD siger:

Har også haft og har stadig store mailproblemer efter opdateringen til El Capitan.
Først stod den bare og snurrede i 100 år og en dag i forsøg på at tage mails ind. Forsøgte så din metode og det gav lidt luft. Dernæst ville den pludselig ikke logge ind på en bestemt af mine mails. Jeg fjernede den, men havde så store problemer med at få den tilføjet igen! Det lykkedes heldigvis til sidst. Nu kører det nogenlunde – bortset fra at mailprogrammet tit lukker ‘uventet’ ned. Ligeså kan den ikke huske, hvilken udgående server der passer til hvilken mailkonto – jf. Mikkel Bauers besked. Håber, at Apple snart får repareret ..

Min Imac lukker ned når jeg bruger Logic Pro og afspiller musik , det er kommet efter opdateringen af El Capitan. Har opdateret de forskellige drivere..
mvh Michael

Leif siger:

Min Mac Pro ville ikke køre ordentlig med Skype. så jeg genstartede maskinen og nu vil den ikke logge in. efter jeg taster min kode efter start laver den en upload streg under mit navn, men den står stille. Jeg har prøvet at nulstille SMC (System Management Controller) uden effekt, så nu er jeg på den
Nogle bud på hvordan jeg kan komme i gang igen ? mvh Leif

dorte siger:

hej.
jeg har mail fra one.com, efter opdatering med El capitain, vil den ikke logge ind, og det er frygtelig belastende.
jeg har prøvet at lave ny kode mm, men den skriver bare at den ikke findes.
har været i kontoinstillinger og tjekke koder mm.. intet lykkedes 🙁
nogen der kan hjælpe?

Hej Dorthe!
Måske den løsning jeg har skrevet om længere oppe virker? Altså at fjerne kontoen og tilføje den igen. Prøv det.
Mvh. Andreas

Carsten siger:

Hej
Jeg har oplevet de samme problemer. Afinstalleret og installeret er par gange. Nu kører det vildt tungt. Specielt problemer med at modtage mails…..

Tove Støvring siger:

Min mail virker ikke, den åbner kun kort tid, så lukker den og der kommer en dialogboks med 3 valgmuligheder Send rapport til Apple, ignorer eller åbn igen. Problemerne er startet efter at have opdateret til El Capitan på min Mac
Er der nogen der kan hjælpe?

Hej Tove!
Prøv at tjekke længere oppe i artiklen. Jeg har lige opdateret den med en løsning til problemet, som har hjulpet mange. Håber det også virker for dig.
Mvh. Andreas

Tove Støvring siger:

Tusind tak for hjælpen, det virkede
Mvh Tove

Annette siger:

hej, jeg har også problemer med min mail efter opdatering til El captain, jeg har 3 konti og næsten alle de mails jeg havde liggende er forsvundet. er der nogen der har en løsning til det ?

Hej Annette!
Er det kun dine mails der er forsvundet eller er selve kontiene forsvundet? Prøv at gå til Mail -> Indstillinger -> Konti og se om dine mailkonti findes her. Ellers skal de tilføjes igen.

Robert siger:

Efter opdatering til El Capitan kan Mail slet ikke åbnes: En boks kaldet “Mail opgradering” hvor aktiviteten siger at den “kontrollerer postkasser” staller og synes at tage beslag på all komputerkraft så der er kun muligt at lukke helt ned og genstarte for for eksempel bruge browseren. Jeg har genistalleret OSX med sidste opdateringer, men det fortsætter. Hvordan kan dette løses?
mvh Robert

Hej Robert!
Prøv at se længere oppe under “Mailprogrammet crasher ved opstart” og se om det ikke virker for dig. Der har været et problem med ressourcekapaciteten efter opdateringen til El Capitan, men ovenstående synes at være en løsning.
Mvh. Andreas

Jeg har samme problem som ovenstående, mail-programmet går i stå og “kontrollerer postkasser” – vil rigtig gerne have at vide, hvis nogen kender en løsning?

Hej Lisbeth!
Har du prøvet ovenstående løsning under “Mailprogrammet crasher ved opstart”?
Mvh. Andreas

Ruben Jensen siger:

Jeg har problemer med en Gmail, hvor den ikke ville hente post. Jeg slettede kontoen og ville tilføje den igen, men nu får jeg denne besked når jeg vil tilføje en Gmail konto:
“Kunne ikke bekræfte servercertifikatet. Det kan skyldes din netværkskonfiguration eller dine proxyindstillinger.”
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op?

Asbjørn Eliasen siger:

hej Ruben
Fandt du en løsning på problemet?
Mange hilsner Asbjørn 🙂

Nicolaj siger:

Hej! D. 20 december fik jeg OS X El Capitan, efter det er der kommet et spørgsmålstegn over Word (Microsoft Word). Det virker lidt som om, at Word ikke eksistere på denne MacBook Air mere. De andre microsoft programmer fungerer fint.
What to do?

Jørn siger:

Hej,
Jeg har desvœrre begaaet en fejl ved at opdatere til El Capitan!!!
Jeg har indtrykket af at min IMAP server kører i ring, fordi de seneste par hundrede mails jeg har modtaget bliver ved at komme tilbage uanset de er blevet slettet, det er meget irriterende, fordi de fleste selvfølgelig er Pub-mails.
Er der nogen der har et bud paa at korrigere dette?

Har du prøvet at fjerne dine IMAP konti og tilføje dem igen?

Lisbeth Petersen siger:

Jeg har det samme problem som Dorthe med one.com.. Har skrevet med deres support nu og det er ligesom de ikke forstår mit problem..hvad var det du foreslog at man kunne gøre.. Fordi hvis jeg sletter min konto forsvnider alle mails så ikke fra “Mail” jeg har møjsommeligt lavet forskellige samrt post kasser og vigtige mails osv og vil nødig miste den fordeling .. Hjææælp :-9

Er det en IMAP e-mail konto eller en POP3 konto du har. Du skal tage en backup for at være sikker. Hvis du åbner mailprogrammet og trykker Postkasse -> Eksporter postkasse. Kan du herefter tage en backup. Du vil så altid kunne importere dem igen ved Arkiv -> Importer postkasse.

Også jeg bøvler med apple’s mailprogram efter opdatering til “El Capitain”… Her er det at jeg godt kan sende mail, men modtager ikke. At slukke mailprogrammet løser lidt, men ikke alt. Efter at have slukket og derefter tændt, henter det godtnok de mail der ligger på serveren, men deres indhold bliver ikke vist. En kontakt til Apple Care anviste, at opstarte min MAC i sikker tilstand (holde “high Key” nede under opstart indtil æblet og baren kommer) så tester man mail programmet, og i mit tilfælde fungerede det som det skulle. Derefter normal opstart og HURRA det virkede… MEN, MEN… en halv time efter samtalen med Apple Care så er jeg tilbage med et Mailprogram der ikke leverer varen… Foranstående er nu foretaget adskillige gange, og nu om lidt ringer jeg igen, igen, igen til Apple Care… Kæmper mig igennem en førsteniveau medarbejder i call centeret. Fortæller han alt fra Adam og Eva, og bliver – uden at blive sur – sat til at gøre det hele en gang til… Og jeg der troede, at livet skulle blive lettere med en MAC! (Undskyld Bill Gate) – resultatet bliver vel, for at kunne sikre korrespondance med mine mange daglige mail, at jeg må finde et andet mailprogram… Et der virker! Nogle forslag?

Cindy siger:

Jeg har opdateret for lang tid siden, men nu er alle mine mailkonti væk. Kan det skyldes andet når det er lang tid siden jeg har opdateret?

Ja, det lyder godt nok mærkeligt. Normalt burde det være noget andet, når det er længe siden du har opdateret. Virker det at tilføje dem igen?

lone møller siger:

hej
jeg har problemer med min mail i outlook.
alle mine mail er væk, men går jeg i vil info om mail, kan jeg se at de er på min mac.
Hvordan får jeg dem tilbage igen i min mail box. 😉

Helle siger:

Hej Lone,
Vi har samme problem – fandt du en løsning?

Birgitte Ohsten siger:

Hej Andreas Peter. Jeg bruger Macs mailprogram på en MacBook Air. Jeg har 3 mailadresser og mit webhotel er one.com. Pludselig i dag, så kan jeg kun se “Fra” og “Emne” i hver af de tre postkasser. Det jeg virkelig mangler at se er “Modtaget”. Så det betyder at jeg ikke kan se de mails jeg modtager øverst i min mailboks. (Jeg kan kun se dem hvis jeg ved at de er kommet og søger efter dem). Jeg har været inde og tjekke efter i min webmail på one.com og der dukker alt op. I min sendt bakke kan jeg både se: Til – Emne – Afsendt og Postkasse. Jeg håber at du kan hjælpe mig. For god ordens skyld, så bruger jeg El Capitane og det er lang tid siden at jeg har opdateret til det. De bedste hilsner, Birgitte Ohsten

Lisa siger:

Jeg har problemet at jeg ikke kan se mine vedhæftede filer? Kan se de er der på min mobil men ikke når jeg åbner programmet på computeren. Ved ikke hvad der går galt og hvordan jeg skal fixe det 🙁

Morten siger:

Hej Andreas.
Jeg har som så mange andre også et problem med min mail.
Jeg har geninstalleret min macbook pro og kunne straks efter godt hente alle mine mails og det virkede.
Men kun én gang. Nu crasher den straks efter jeg åbner mailprogrammet og selvom jeg slår WIFI fra bliver det ikke anderledes.
Jeg har bare en gmailkonto som jeg bruger i programmet.
Har Du et godt råd?

Jan Vinding siger:

Hej Andreas
Jeg har læst din artikel ‘Mailprogrammet crasher ved opstart’ fordi det beskrevne problem passer nøjagtigt til mit. Jeg har fulgt forslaget til løsning, men der sker det samme. Har du et andet løsningsforslag ?
Min macbook pro er fra 2009 og jeg anvender vers. 10.11.6 af os x el capitan.
vh. Jan

33
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x