KODA lancerer nyt site til bekæmpning af misinformation om Artikel 13

Bølgerne går højt når debatten om Copyrightdirektivet skal føres. Udgivere blandt andet repræsenteret af danske KODA lancerer nu nyt site, der skal bekæmpe misinformation.

Copyrightdirektivet vil blandt andet give mere ansvar til techgiganter som Google og Facebook, når der deles ophavsretsbeskyttet indhold på deres medier. Det er specielt den del af copyrightdirektivet der hedder Artikel 13, der så er kritiseret for at begrænse hvad der kan deles på den slags medier.

Men skal vi virkelig frygte Copyrightdirektivet? Begrænser det det frie internet?

Nogle mener at der er tale om myter og misinformation. Specielt udgivere der selv vil nyde gavn af de nye regler, mener der er meget misinformation om de nye regler.

Derfor har udgiver fra EU, herunder danske KODA, nu dannet et nyt fællesskab kaldet “EU for creators”. De har lanceret en Twitterkanal og hjemmeside, hvor de vil bekæmpe misinformation.

Blandt andet mener de at Youtube (ejet af Google) spreder myter om Artikel 13. Youtube har været ude med en påstand om at hvis Artikel 13 bliver vedtaget kan det formentlig betyde at over 35 millioner Youtube kanaler må blokeres.

Den endelige afstemning til Copyrightdirektivet ventes at ske i marts 2019 og de ventes at træde kraft i 2021.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x