Rykker uden regning? Læs hvad du gør

Har du modtaget en rykker for en regning du ikke har modtaget? Og skal du så bare betale rykkeren? Læs her om hvad dine rettigheder er.

Af og til sker det, at der dukker en rykker op i postkassen, hvor du aldrig har set den regning hvor du får din rykker for. Det kan der være flere grunde til, herunder:

  • Den er blevet væk i din post, fx. har du smidt den ud sammen med nogle reklamer.
  • Den har været tilmeldt betalingsservice, og du har afvist betalingen.
  • Den har været tilmeldt betalingsservice, men du har afmeldt aftalen inden regningen blev sendt og firmaet har ikke registreret dette.
  • Den er blevet væk i posten fra Postselskabets side (formentlig sjældent).

Det kan godt være frustrerende at modtage en rykker, når du ikke har modtaget en regning. Det virker jo urimeligt, at firmaet udsender en rykker, når de ikke engang har bedt om at betale beløbet.

Det gør du

For det første kan du jo altid overveje at betale regningen inkl. rykkeren. Det kan jo være regningen er blevet væk i din post, og det i virkeligheden er din fejl. Og du får nok en masse bøvl, når du skal have fjernet rykkeren.

På den anden side, skal man jo ikke finde sig i en urimelig rykker. Du kan derfor vælge at betale selve hovedregningen og så kontakte firmaet for at spørge om de ikke vil fjerne rykkergebyret. Hvis du forklarer hvad der er sket, vil de som regel gerne dette.

Det sker dog at de ikke vil eftergive rykkergebyret. Her kan du vælge at kontakte Forbrugerombudsmanden, og se om det er en sag han gerne vil gå ind i. Det er dog vigtigt du så kan dokumentere, at det ikke er din fejl.

Bemærk, at hvis du har afvist betalingen selv via betalingsservice, så har du en meget dårlig sag. Her har firmaet ikke en chance for at opdage det, og du har selv ansvaret for at betale den primære regning.

Hvis det derimod er fordi du har fjernet selve betalingsservice aftalen, så vil jeg mene du har en noget bedre sag. Her kan du overveje at gå videre med klagen.

Hvis der mistænkes at den kan være blevet væk i posten, så kan det være ord mod ord. Men bemærk her, at det er kreditor (dvs. firmaet) der har ansvaret for at dokumentere at en regning når frem med posten. Ifølge en doms fra Højesteret i 2007, er det dog tilstrækkeligt hvis kreditor kan vise en kopi af det afsendte brev og så at brevet ikke er kommet retur til afsender.

Har du selv prøvet at få en rykker, selvom du ikke har fået regningen. Skriv gerne din historie og hvad der skete i en kommentar nedenunder.

0 0 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012

Abonner
Giv besked ved
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x