Dart & Flutter Guides 2 – Variabler og konstanter i Dart

I denne Dart guide kan du læse om hvordan du håndterer variabler og konstanter i Dart.

Variabler og konstanter er en vigtig del i ethvert programmeringssprog. Her kan man gemme værdier og andet indholdbi koden, som så kan genbruges senere i koden. Variabler er værdier der kan variere, mens konstanter tildeles en værdi og så kan den ikke ændres.

Lad os starte med et eksempel:

var number = 42;

Her laver vi med koden var en variabel med navnet “number”. Vi initialiserer den, dvs. tildeler den en værdi ved efterfølgende at sætte den lig 42. Det behøver man ikke nødvendigvis at gøre. En variabel hvor man endnu ikke har initialiseret en værdi har værdien null.

Var finder selv ud af hvilken type variablen skal være – i dette tilfælde integer, dvs. et heltal. Vi kan også årøve at lave en variabel med en tekststreng:

var name = 'Bob';

Ligeledes finder var ud af at denne variabel er af typen string (tekststreng). Værdien for tekststrenge skal sættes inde i situationstegn.

Vi kunne også i stedetfor at bruge var selv angive hvilken type vi ønsker. For eksempel ved en teksstreng angiver vi string foran:

string name = 'Bob';

Der findes en lang række typer i Dart du kan angive. Her er de vigtigste:

  • string: Teksstreng med ” omkring
  • int: Heltal
  • double: Decimaltal hvor . anvendes som decimal
  • bool: Kan have værdien true eller false
  • list: Array med heltal defineret indenfor [] og med , mellem hver værdi
  • sets: Samling med værdier defineret indenfor {} med , mellem hver værdi
  • maps: Samling af objekter der hver har en nøgle og en værdi
  • runes: Unicode karakterer som fx. emojies
  • symbol: en operator eller identifier

Bemærk at linjen slutter med ; som alle kodelinjer skal slutte med. Det kender du sikkert fra en lang række andre sprog, herunder java.

Hvis du i stedetfor en variabel vil definere en konstant, kan du bruge const eller final. Forskellen er at final kan fastsættes i runtime, mens const skal fastsættes i compile time. Final modificerer en variabel til en konstant, const er konstant fra starten. En const må altså ikke kræve en ekstra beregning. Hvis du er i tvivl, så brug final.

Her er et eksempel på final. Første linje hvor type ikke er angivet, anden linje hvor den er.

final tal1 = 2;
final int tal2 = 2;

Det var det mest basale omkring variabler og konstanter i Dart. Se også andre artikler i denne Dart og Flutter guide. I næste artikel skal vi se på de operatorer der findes i Dart.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x