Søgemaskineoptimering 2016 – guide til SEO

Søgemaskineoptimering ændrer sig hele tiden, så her får du overblikket over hvad du skal tænke på i din SEO-strategi i 2016.
Søgemaskineoptimering er den teknik eller metode man anvender til at sørge for at ens hjemmeside, bliver optimeret til søgemaskinerne. For søgemaskinerne (især Google) er fordelen at de får lettere ved at finde relevant indhold til de personer der søger på deres søgemaskiner. For ejerne af hjemmesiderne er fordelen at man kommer højere op på søgemaskinernes søgeresultater, hvilket betyder flere besøgende og potentielt flere salg.
Søgemaskineoptimering hedder på engelsk Search Engine Optimization og derfor kaldes det også bare for SEO. Når man taler om søgemaskiner kan det i princippet være alle søgemaskiner som Google, Bing eller Yahoo – men i praksis taler man næsten kun om Google, fordi de har den største markedsandel inden for søgemaskiner.

Snyd ikke Google

Princippet ved SEO er altså en win-win-situation for både søgemaskinerne og hjemmesiderne. Det er altid værd at huske på, at Google’s hovedformål er at gøre dem der søger på deres søgemaskine glade. Det gør de ved at de finder det de leder efter.
Forsøg derfor ikke at snyde Google, så du optimerer din hjemmeside på nogle søgeord der slet ikke er relevant for din hjemmeside. Dels vil Google med tiden opdage det og du vil blive nedrangeret igen. Dels vil de besøgende ikke finde det de leder efter og de går derfor straks igen.
Nej, det det handler om ved søgemaskineoptimering er at sørge for at få en del af kagen, som består af besøgende der netop leder efter det de kan finde på din hjemmeside. I stedet for at de går hen til din konkurrent, skal søgemaskineoptimering få dem over til dig.

En kontinuerlig proces

Søgemaskineoptimering er noget du aldrig stopper med. Det er en metode hvor du hele tiden kan finde nye ting du kan forbedre.
Ind imellem ændrer Google deres algoritme, hvilket samtidig ændrer spillereglerne ved søgemaskineoptimering. Netop derfor er det vigtigt at følge med i hvad der foregår inden for området, så du hele tiden kan justere til.

Mange teknikker

Søgemaskineoptimering er delt op i en række grene der samlet gør din hjemmeside søgemaskineoptimeret. Nogle af dem skal kort opridses her.

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse handler om at finde søgeord der er relevante for din målgruppe og din hjemmeside. Du vil jo gerne tiltrække en bestemt målgruppe til din hjemmeside. Har du en webshop er målgruppen potentielle kunder der er interesserede i dine varer.
Derfor kan det være en god ide at sætte sig lidt ind i din målgruppe og finde ud af hvad de søger efter. Måden man gør dette på er at brainstorme en kæmpe liste med potentielle søgeord du tror kan have interesse for din hjemmeside og din målgruppe.
Så undersøger du hvor mange der søger på det søgeord pr. måned i Google og hvor meget konkurrence der er om søgeordet. Formålet er at finde de søgeord der har lavest konkurrence, men samtidig flest der søger på det i Google.
Har du fundet nogle gode søgeord, kan du herefter implementere nogle af disse på din hjemmeside. Det gør man ved at lade det indgå i titlen på siden, URL-adressen, H1-afsnit og generelt i teksten. Ja, selv i billeder der findes på siden.
Nogle gode værktøjer til søgeordsanalyse er:

Der findes mange måder du kan lade dig inspirere til nye søgeord. Den mest simple er bare at tage en blok og skrive ned. Du kan også lade dig inspirere til hvilke søgeord der allerede giver trafik i dag på din hjemmeside. Så kan du finde søgeord der minder om, for at få flere i den målgruppe ind på din hjemmeside. Statistik for dette finder du i Google Søgekonsol.
Du kan også kigge nærmere på dine konkurrenters hjemmesider, ved at se hvilke søgeord de bruger på deres hjemmeside på de sider der ranker godt.
Af nyere ting her er at der er en tendens til at der fokuseres mere og mere på de såkaldte long-tail søgeord, dvs. søgeord bestående af flere ord – og at formuleringen af dem bliver mere og mere naturligt. Det er heller ikke helt så let kun at anvende søgeordsanalyse til at performere godt i SEO. Der er i hvert fald ikke længere en direkte relation mellem antallet af et søgeord du anvender og at du så ranker godt inden for dette.
Hvis du vil læse mere om søgeordsanalyse og long tail keywords, kan jeg anbefale dig at læse Jonathan Lindahls artikel om hvordan du øger trafikken på din hjemmeside med long tail keywords.

Onpage SEO

En anden gren af Søgemaskineoptimering er Onpage SEO. Det er en betegnelse for alt det søgemaskineoptimering du kan gøre på selve sitet.
En af de ting der er Onpage SEO er antallet af ord dine sider skal bestå efter. Der er en tendens lige nu til at siderne helst skal være lange, men dog stadig relevante. Det indhold der ranker bedst har typisk et sted mellem 1100-1300 ord på siden. Det er dog vigtigt at understrege at det nytter ikke at tilføje noget ligegyldigt indhold, bare for at gøre siden længere. Det skal stadig være relevant.
En anden del af onpage SEO er at anvende nogle af de søgeord du har fundet i søgeordsanalysen på dine sider, dvs. i titlen, URL-adressen, overskrifter, billeder og teksten. Sørg dog for ikke at overgøre det – en overoptimeret side kan hurtig blive stemplet som spam.
En af de vigtigste ting i onpage SEO er META beskrivelserne. Det er et felt du kan udfylde for hver side, som ikke kan ses på selve siden, men som læses af Google. Her betragter Google beskrivelsen som dit ønske til hvordan du skal præsenteres i søgeresultaterne. Dette er egentlig strengt taget ikke SEO, da det faktisk ikke øger din ranking. Til gengæld øger det CTR i søgeresultaterne, fordi en god tekst kan få flere til at klikke sig ind på din side. META beskrivelser er et MUST for ALLE sider på din hjemmeside.

Duplicate content

Undgå for alt i verden også duplicate content. Duplicate content eller dobbelt indhold er når to sider på din hjemmesider, der har forskellige URL adresser, har samme eller næsten samme indhold. Det betragter Google som at den ene side er irrelevant og den vil så blive nedrangeret. Har du for meget af duplicate content, kan det samlede site blive nedrangeret.
Man skelner mellem teknisk duplicate content og faktisk duplicate content. Teknisk duplicate content er fordi du har to URL adresser til den samme side. Det kan f.eks. være fordi du ikke har sørget for at minhjemmeside.dk omdirigerer til www.minhjemmeside.dk. Derfor kan de samme sider tilgås fra forskellige URL adresser og dette betragtes som duplicate content.

Mobilvenlighed

Mobilvenlighed er ikke en helt ny ranking faktor, men den er helt klart blevet styrket gennem 2015, så den skal du huske at tænke på i 2016. Dit site SKAL være mobilvenlig, så den let kan tilgås fra både en desktopcomputer, en tablet og en mobiltelefon uden at den besøgende skal scrolle eller zoome. Du kan evt. teste med nedenstående værktøj.

Hurtighed

Hvor hurtig din hjemmeside er, er også blevet en vigtigere ranking faktor. Sørg for at arbejde for at gøre dit site så hurtigt som muligt. Det giver dine besøgende den bedste oplevelse og du bliver skubbet opad i Google’s søgeresultater.
Du kan evt. teste med disse værktøjer:

HTTPS og SSL

Google gør også mere og mere for at belønne dem der har et SSL certifikat og kører deres hjemmesider med HTTPS. Dette er mere sikkert for de besøgende og er også en ranking faktor.

Linkbuilding

Linkbuilding er endnu en gren af SEO, hvor det handler om at “bygge” backlinks til din hjemmeside, dvs. links på andre hjemmesider der peger hen på din hjemmeside. Der er masser af ting at sige omkring linkbuilding, men generelt er der flere ting man kan gøre:

  • Skriv kommentarer til andre indlæg inden for samme område på andre hjemmesider.
  • Deltag i forums med links til din hjemmeside inden for samme område.
  • Tilmeld til højkvalitets- og relevante linkkataloger.
  • Skriv gæsteindlæg på højkvalitets- og relevante hjemmesider.
  • Del indhold på sociale medier.
  • Få andre til at linke til dig.

De sidste to punkter er helt klart de sværeste og vigtigste inden for linkbuilding, mens de forrige bliver mindre og mindre værd. Generelt siger man at jo sværere du havde ved at få et link, desto bedre er det link.
Husk at de backlinks du bygger helst skal være dofollow, da du ellers (næsten) ikke vil få linkjuice, og så gavner det ingenting.
Der findes mange forskellige taktikker du kan anvende ved linkbuilding. F.eks. kan du anvende broken linkbuilding, hvor du opsnapper døde konkurrerende links på andre hjemmesider, og tilbyder at de i stedet linker til dig. En anden teknik er at “betale” en blogger for at andre skriver om din hjemmeside, f.eks. ved at give nogle af dine produkter.

Opsummering

Generelt skal du i 2016 fortsat satse på at lave sider af høj kvalitet og relevans og helst med en længde på over 1200 ord. Du skal fortsat satse på linkbulding, men artikeldatabaser, linkkataloger og forums kan kun lønne sig hvis de er relevante.
Du skal endnu mere satse på social deling af dit indhold, at hjemmesiden bliver hurtigere, får et certifikat og er mobilvenlig. Endelig skal du altid skrive metabeskrivelser på dine sider.
Jeg håber dette gav en kort introduktion til SEO i 2016. Skriv gerne spørgsmål i kommentarerne hvis du har nogle.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

6 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments

Hej Andreas Jeg har bestilt google seo optimering på min hjemmeside hos en web firma. Deres ydelse med Google Seo skulle få mit firma frem på første side i Google, som de har lovet, men mit firma er helt usynlig i Google. Er det muligt at få SEO analyser/rapport som viser om der lavet noget i 2019? Hvis ja, så hvordan man gøre det?

På forhånd mange tak
Margarita Hansen
MSHRengøring

Hej Margarita! Der findes desværre en del Webfirmaer, som leverer et meget dårligt SEO produkt, der ikke rigtig gør nogen forskel. Har du spurgt hvad de konkret har gjort? Altså hvad har de ændret? Har de ændret noget på din hjemmeside? Lavet linkbuilding? Noget helt tredje? Du kan godt få SEO rapporter, men det kan koste og spørgsmålet er om du overhovedet kan fortolke noget konkret udfra den.

De har ikke ændret noget på min hjemmeside. Jeg har betalt penge dem, de har sagt at de har udført Google SEO og ville ikke give noget klar information. Jeg mener at de ikke har gjort noget som helst, fordi der er flere firmaer som blev snydt af dem og hvem de har ikke leveret ydelse.
Mener du, at SEO rapporter kan ikke bevise at der var ikke lavet SEO i 2019? Hvad tror du om Searchmetrics og ahres, kan de værktøjer hjælpe mig?

Jeg tror det bliver svært at bevise noget som helst udfra dem. Fordi skyldes de ændringer du kan monitorere så ændringer i algoritmen fra Google? Skyldes de at dine konkurrenter er blevet dårligere? Skyldes det at du selv har ændret noget? Eller skyldes det noget helt fjerde? Egentlig tænker jeg at det hører med til en SEO opgave at man får præsenteret hvilket arbejde der udføres. Husk at SEO er jo aldrig noget man bliver færdig med. Man udfører jo ting der søgemaskineoptimerer mere, men du kan ikke købe et produkt der siger at nu er det perfekt søgemaskineoptimeret. Det er desværre ikke første gang jeg hører den slags historier, så det er vigtigt at undersøge firmaerne grundigt på forhånd.

Ja, SSL er afskyeligt vigtigt. Havde en hjemmeside der havde 50 besøgende om dagen men da Google forlangte SSL seriøst, droppede siden til 9 besøgende på et år!

Men dagen efter jeg fik SSL på steg trafikken igen til 50 om dagen!

6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x