Ladeguide til elbiler

I denne guide kan du læse det vigtigste der er at vide om opladning af elbiler.

Der findes mange forskellige lademuligheder til elbiler, og det kan være en jungle at finde rundt i. I denne artikel kan du få et overblik over nogle af de forskellige lademuligheder der er til din elbil.

Mormorlader

Når du skal oplade din elbil, kan du enten oplade den via en ladestander eller via en mormorlader. En mormorlader kaldes også for en nødlader, fordi den er kun til nødløsning når du ikke har andre muligheder. Grunden til den hedder en mormorlader er fordi den er beregnet til at kunne oplade ethvert sted, selv hjemme hos mormor.

En mormorlader har et helt almindelig stik til stikkontakten i den ene ende. I den anden ende sidder der et Type 2 stik som du kan sætte i din elbil. Og i midten sidder der en omformer, der sikrer at der kun trækkes den strøm som både stikkontakten og bilen kan klare. Mormorladeren skal være begrænset til 6 A (ampere), fordi det er den grænse for strømstyrke som Sikkerhedsstyrelsen tillader du kan bruge til en mormorlader. Hvis du køber en mormorlader der kan trække mere, så er den ikke godkendt til brug i Danmark. Der vil så også være brandfare associeret med at bruge sådan en mormorlader i lang tid.

Fordi en mormorlader kun kan lade med 6 A, tager opladningen derfor også meget lang tid. Det er netop også derfor det ikke giver mening at bruge en mormorlader generelt – den er kun til nødbrug.

Ladestander derhjemme

Den optimale løsning til opladning af din elbil derhjemme er at få en ladestander. En ladestander kan oplade med 11 kW (kilowatt), som svarer til et 16 A 3-faset kraftstik.

Du kan også godt få nogle ladestandere der kan oplade med 22 kW, svarende til 32 A 3-faset stik, men det kræver både tilladelse fra eldistributøren og det koster en del at få tildelt flere ampere til dit hus og få trukket de kabler der skal bruges til dette. Som det er i dag, har du ikke brug for at kunne hjemmeoplade din elbil med 22 kW, her er 11 kW fint. Hvis du fx. har en elbil med et batteri på 75 kWh, så vil det med 11 kW tage under 7 timer at oplade 100% og det skulle gerne være rigeligt til de flestes behov.

Offentlige ladestandere

Udover du kan få en ladestander derhjemme, kan du også få adgang til de mange offentlige ladestandere der findes rundt omkring. Disse kan ofte oplade med noget hurtigere hastighed, og dermed kortere ladetid, hvorfor de så kaldes for hurtigladere eller lynladere.

Bemærk at nogle offentlige ladestandere har to kabler udfra ladestanderen, så to elbiler kan oplade samtidig. Her skal du være opmærksom på at så deler de to elbiler også strømmen, og ladehastigheden vil derfor maksimalt blive halvt så stor.

Endelig skal du være opmærksom på den effekt man også kalder for elbilens ladekurve. Denne hentyder til at selvom både bilen, stikket og ladestanderen kan oplade med fx. 150 kW, så sker det i praksis ikke, fordi der er grænser for hvor meget strøm ladestanderen kan proppe ind på batteriet ad gangen. Dette afhænger af hvor meget strøm der er på batteriet i forvejen. Derfor vil du så en høj ladehastighed ved en lav ladeprocent, mens den så vil falde når der kommer mere strøm på batteriet. Det betyder også at det vil gå ekstremt langsomt at oplade en elbil fra 80% til 100% på en lynlader – her kan du lige så godt oplade elbilen derhjemme.

Betaling for opladning

Når du oplader din elbil på en offentlig ladestander skal du selvfølgelig betale for det. Her kan du betale per kWh du oplader eller du kan betale med et ladeabonnement. I nogle tilfælde fører et ladeabonnement til at du så kan oplade gratis, mens ved andre abonnementer får du så bare rabat på opladningen. De forskellige ladeabonnementer er derfor meget forskellige.

Når du skal betale for opladningen, hvad enten det er med eller uden ladeabonnement, kan dette gøres på flere måder. Det kan både gøres direkte med kreditkort, med en ladebrik, med en app eller direkte med bilens system.

Når du skal vide om det kan betale sig for dig at købe et ladeabonnement, skal du først finde svaret på forskellige spørgsmål. Du skal vide din elbils elforbrug, dvs. hvor mange km elbilen kører pr. kWh. Du skal også vide hvor mange km du skal køre årligt i din elbil. Du skal vide hvor meget du skal betale for at oplade pr. kWh både med og uden abonnement. Og endelig skal du vide hvor meget du har tænkt dig at oplade hjemme vs. ude.

Forskellige lademuligheder

Nu er du klar til at kigge på de forskellige lademuligheder du har. De omfatter at du skal vælge mellem:

  • Ladeboks hjemme uden abonnement
  • Leje ladeboks hjemme med abonnement
  • Eje ladeboks hjemme med abonnement
  • Brug kun offentlige ladestandere

En ladeboks derhjemme er kun for dig som har muligheden for at få sådan en installeret og som vil oplade elbilen meget hjemme. Fordelen ved en ladeboks hjemme uden abonnement er at du slipper for et abonnement og at du slipper for at tænke på opladning af din elbil derhjemme til dagligt. Ulempen er at det koster at få etableret en ladeboks og der kan også være vedligeholdesesomkostninger. Du betaler som udgangspunkt almindelig strømpris, men i nogle tilfælde har du dog mulighed for at få refunderet elafgiften af den del du bruger til at oplade elbilen med.

Du kan også både eje og leje en ladeboks og det kan være med eller uden abonnement. Det mest kendte ladeabonnement er et Clever abonnement, hvor du betaler en fast pris pr. måned og kan lade din elbil frit (dog er der indført et energitillæg for tiden). Clevers abonnement fungerer på den måde at du selv i første omgang betaler for strømmen, og så refunderer Clever prisen for strømmen, men for en pris for strømmen om natten, altså hvor prisen er billigst. Så hvis du ikke lader på de billigste timer i døgnet, så vil du alligevel betale en del for strømmen udover abonnementet.

Udelukkende anvendelse af offentlige ladenetværk uden at have en ladeboks derhjemme er for dig som ikke har mulighed for at få installeret en ladeboks derhjemme. Ulempen er at det ofte er dyrere end hvis du har muligheden for at få installeret en ladeboks derhjemme.

Jeg håber denne artikel introducerede det vigtigste at vide om opladning af din elbil. Hvis du har nogle spørgsmål er meget velkommen til at skrive dem nederst i artiklen.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x