Hvorfor kan jeg ikke skifte forsikring uden at skulle tale i telefon med en forsikringshaj?

Forsikringsselskaber insisterer på at forstyrre dig telefonisk, hvis du vil have et forsikringstilbud. Hvorfor er det nødvendigt?

Forleden lavede jeg et pristjek på mine forsikringer. Det gør jeg hvert år for at sikre jeg har den rigtige forsikring til den rigtige pris. Desuden skulle jeg i denne omgang også udvide mine forsikringer med en ulykkesforsikring. For at få forskellige tilbud, brugte jeg blandt andet forskellige beregnere rundt omkring som kunne give en ide om prisen.

Jeg brugte også tjenester som Findforsikring.dk, hvor du får 3 tilbud på forsikringer. Det var dog ikke i mine øjne en tjeneste jeg kan bruge til at indhente forsikringstilbud. Hvis du vil have tilbud på forsikringstilbud er du nemlig tvunget til at opgive både e-mailadresse og telefonnummer, og du kan ikke vælge at du fx. kun foretrækker at blive kontaktet pr. mail. Det er ikke sådan at nogle selskaber så vælger at starte med en e-mail – alle dem der deltager i tilbuddet vælger udelukkende at kontakte dig telefonisk.

Det synes jeg er dårlig service. Denne gang tog jeg enkelte af disse telefonopkald, men andre ignorerede jeg, da jeg simpelthen ikke har tid til at bruge 30 minutter i telefonen for hvert eneste forsikringstilbud jeg skal indhente.

Et af de telefonopkald jeg tog imod var fra Alm. Brand, der både ville give mig et tilbud på en Ulykkesforsikring og resten af mine forsikringer. Gennem 30 minutter svarede jeg på et hav af spørgsmål jeg lige så godt kunne have udfyldt i en formular eller besvaret stille og roligt i en mail. Da hun var færdig, insisterede hun på at jeg loggede ind med mit NemID hos mit eksisterende forsikringsselskab, og fortalte hende den nuværende pris. Jeg insisterede på at jeg ville have tilsendt deres tilbud pr. mail, og så ville jeg selv sammenligne og kontakte dem hvis jeg tog imod tilbuddet. Det gik hun med på til sidst. Men så fik jeg efterfølgende en mail hvor hun havde “booket mig” til et telefonmøde dagen efter, hvor vi så skulle snakke sammen igen.

Man kan argumentere for at det kan være nødvendig at tale telefonisk for at få den rette rådgivning og svare på de mange spørgsmål. Men ikke for at jeg kan svare om jeg vælger at benytte mig af tilbuddet eller ej.

Forsikringsselskaber insisterer simpelthen på at du skal tale i telefonen med dem. Både fordi de åbenbart ikke kan give rådgivning og stille spørgsmål via mail. Men også for at sikre at handlen kommer i hus. Og Findforsikring.dk gør ikke forsikringsjagten nemmere – hvis jeg skal have nemmere ved at skifte forsikring, skal jeg kunne gøre det hele via mail eller chat og selvbetjening. Ikke via telefonen, der gør jeg skal bruge flere timer på at svare på de samme spørgsmål.

5 2 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

1 Comment
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Klaus Toft siger:

Fordi udtrykket forsikringssvindel engang betød at man snød forsikringsselskabet.
Nu er det bare et udtryk for hvordan forsikringsselskaber driver deres forretning.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x