Borgens karakterer er på Twitter – Gør det DR burde have gjort

De seneste dage er flere karakterer fra DR’s politiske serie Borgen kommet på Twitter – men det er ikke DR der står bag.

Den 13. februar 2022 kommer sæson 4 af DR’s politiske dramaserie Borgen, som omhandler Birgitte Nyborg og de mange andre elskede karakterer fra serien. I forbindelse med nyheden om lanceringen af den kommende sæson, dukkede der pludselig nogle nye Twitter profiler op, svarende til karaktererne fra serien. Det drejer sig om disse profiler:

Alle profiler er oprettet i december 2021, men faktisk er der to profiler for Bent Sejrø, hvor den anden profil er oprettet allerede juni 2021. Den anden profil har formentlig en anden bagmand.

Kigger man på den kronologiske rækkefølge ser man at de to profiler Michael Laugesen og Anne Sophie Lindenkrone blev oprettet juleaften. Herefter blev de fleste profiler oprettet 25. december, og så er der ellers tilføjet få profiler hver dag. Ja, der er selv en profil for Katrine Fønsmarks Fitnessinstruktør Benjamin.

Hvem står bag profilerne?

I starten gik der rygter om at profilerne var oprettet af DR selv, som et reklamestunt grundet den kommende lancering af sæson 4 af serien. Lidt ligesom man så i serien SKAM. Men det gik DR hurtigt ud og afviste.

DR forklarer endvidere at de anser det som et brud på ophavsretten, da der er brugt billeder af seriens karakterer.

Andre har spekuleret i om Mads Brygger eller R8dio står bag stuntet, men dette er hverken be- eller afkræftet på nuværende tidspunkt.

Masser af god satire

Profilerne er ikke helt uden fejl. For eksempel fremgår det at Birgitte Nyborg stadig er statsminister, selvom hun i Sæson 4 faktisk er blevet udenrigsminister i stedet for. Men bortset fra det indeholder profilernes satire på Twitter en masse god humor 🙂

Det hele startede juleaften, da i hvert fald profilerne Michael Laugesen og Anne Sophie Lindenkrone blev oprettet. Anne Sophie Lindenkrone er en profil der svarer til partilederen for et parti der minder om Enhedslisten. Michael Laugesen er en profil der tidligere har været partileder for et parti lignende Socialdemokratiet, og nu er chefredaktør for en avis der minder om Ekstra Bladet. Anne Sophie Lindenkrone begynder med et tweet omkring at ikke alle har råd til at holde en god jul:

Samtidig sender Michael Laugesen et tweet ud, hvor han ønsker alle en glædelig jul – undtagen Birgitte Nyborg.

De kommende dage angriber Michael Laugesen og Anne Sophie Lindekrone flere gange hinanden, herunder interne privatbeskeder der bliver offentliggjort:

Der kommer endda tweets ud, som angivelig skulle stamme fra Lindenkrone, men som hun senere benægter at have skrevet og påstår er falske:

For eksempel hentydes der meget til Mette Frederiksens ageren under coronatiden i de tweets der kommer fra Birgitte Nyborg. I går lancerede Birgitte Nyborg for eksempel et nyt politisk motto “Lev med det”:

Lev med det

Det var efter at Birgitte Nyborg på under en halv time havde udskrevet pressemøde, hvor hun ville snakke om anonyme falske profiler på Twitter.

Metoo

Ekspressens ansvarshavende redaktør Michael Laugesen kommer også med nogle hentydninger til Metoo debatten, hvor han beskylder det konkurrerende medies redaktør for at have haft et forhold til en elev 6 år tidligere:

På et tidspunkt stiller Katrine Fønsmark et spørgsmål til Maria Rørbye Rønn, hvor hun spørger om der kommer en økonomisk erstatning til pigekoret. DR går med det samme ud og erklærer at profilen er falsk.

Det får straks journalisten Hanne Holm til at reagere:

Også både Michael Laugesen og Svend Åge Saltum holder sig ikke tilbage fra at kommentere:

Anne Bang Nielsen bliver en del af holdet

I går kunne Torben Friis fra TV1 også annoncere at Anne Bang Nielsen fra Pio Pio bliver politisk kommentator på stationen fra 3. januar:

Anne Bang Nielsen var selv en person på Pio Pio, som skrev en kritisk anmeldelse af Radio Loud på Pio Pio, som senere måtte trækkes tilbage, da det kom frem at hun var en fiktiv person.

DR og andre har anmeldt profilerne

Som det fremgår har DR også valgt at anmeldt alle profiler, hvilket mange andre Twitter brugere også har gjort. Men i virkeligheden er det vel egentlig en genial reklame for den kommende sæson, uanset om det er DR der står bag eller ej? Og det burde faktisk have været DR der stod bag profilerne, og på den måde demonstrerede deres evner på sociale medier.

Jeg må bare synes at jeg synes det er skidesjovt fundet på, og forestiller mig at nogle rigtig har hygget sig med at oprette de profiler i juledagene.

5 2 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x