AdSense – hvad betyder CTR, CPC og RPM?

AdSense rummer en masse forskellige nøgletal. Men hvad betyder de egentlig og hvad bestemmer deres størrelse? Og endnu vigtigere: hvordan forbedre du dine nøgletal i AdSense?
AdSense er jo en tjeneste hvor de reklamer der vises er baseret på en algoritme som beregner hvilken reklame der passer mest til den besøgende, baseret på hvad din side handler om, hvad den besøgende er interesseret i og hvad den besøgende tidligere har besøgt af sider. Du har altså ikke ligesom med affiliate selv mulighed for suverent at bestemme hvilke reklamer der vises på din hjemmeside, men må stole på at AdSenses algoritme er god nok.
Det betyder også at der kan være en del udsving i de nøgletal du ser på AdSense. Nogle gange kan det skyldes at sammensætningen af besøgende har ændret sig. Nogle gange kan det betyde at de besøgte sider har ændret sig. Og andre gange kan det betyde at annoncørerne har ændret sig. Der er mange muligheder. Men lad os lige se på nogle af de forskellige nøgletal.

De forskellige nøgletal

Sidevisninger

Dette nøgletal er meget simpelt – den viser selvfølgelig hvor mange sider der har været vist på din hjemmeside, hvor der har været en AdSense reklame. Der er altså ikke tale om unikke besøgende, men det totale antal viste sider.
Det handler selvfølgelig om at få antallet af sidevisninger op. Dette kan du gøre ved at skrive mere indhold, øge SEO-værdien af dit indhold så du får flere besøgende fra Google, markedsføre dit indhold via sociale medier eller affiliate eller AdWords. Ja, generelt markedsføre dit indhold og gøre det tillokkende for de besøgende.
Det er også vigtigt at du tænker på at  holde dine besøgende på din hjemmeside, fordi dette giver flere sidevisninger pr. besøgende. Dette kan du f.eks. gøre ved at skrive noget interessant indhold, så dine besøgende får lyst til at se mere. Du kan også installere et plugin som viser relaterede indlæg og dermed lokker de besøgende til også at læse den. Eller måske linke fra dit indlæg til et andet indlæg. Alt sammen ting der holder de besøgende på din side.

Klik

Dette er også meget simpelt – det er antallet af reklamer som de besøgende har klikket på din webside. Her gælder det selvfølgelig også om at dette nøgletal bliver så højt som muligt. Dette kan man gøre ved at placere reklamer strategisk så de besøgende opdager reklamerne og ikke bliver irriterede over dem. Prøv at lave forskellige splittests hvor du ændrer på placeringen af dine reklamer og annoncestørrelserne. Det er meget forskelligt hvilke annoncestørrelser der genererer flest kliks – og det kan variere fra side til side.

Click-Through-Rate (CTR)

Dette nøgletal er antallet af kliks divideret med antallet af sidevisninger. Med andre ord: hvor mange procent af dine besøgende klikker på en AdSense reklame. Det er selvfølgelig ikke direkte CTR du tjener penge på, men det fortæller især noget om kvaliteten af din side. Har du konsekvent en lav CTR kan det være en god ide at arbejde med at forøge CTR.
En lav CTR kan skyldes at dine reklamer ikke er synlige nok eller at dit indhold ikke er godt nok. Her kan det også være en god ide at lave forskellige splittests hvor du tester om din CTR bliver større ved f.eks. at ændre annoncernes placering. Og sørg altid for at skrive langt, relevant og højkvalitetsindhold som får de besøgende til at blive på din side.
Men husk: Der kan altid være store udsving i CTR!

Cost-Per-Click (CPC)

CPC er indtjeningen pr. klik og er altså det beløb som annoncørerne gerne vil betale når en besøgende klikker på din side. På AdSense er det baseret på en slags auktion, så den der vil give højest vinder. Derfor vil du naturligt også se store udsving i CPC fordi annoncørerne skifter konstant.
Generelt kan det være en god ide at sørge for at dit indhold er af højkvalitet og unikt. Unikt indhold får annoncørerne til at få lyst til at reklamere på din webside fremfor en af dine konkurrenter. Ligeledes er det også en god ide at øge CTR og sidevisninger, fordi jo flere besøgende og jo flere gange de klikker, desto mere vil en annoncør også tænke at her er der mulighed for at få kliks.

Revenue-Per-Mile (RPM)

RPM angiver din indtjening pr. sidevisning ganget med tusinde. Den svarer altså lidt til CPC – blot for sidevisninger i stedet for kliks. Det er jo sådan at du tjener faktisk også en smule på sidevisninger på AdSense, selvom den højeste indtjening kommer fra kliks. Derfor vil både sidevisninger og kliks bidrage til en højere RPM.
Egentlig kan du ikke af dette nøgletal se meget, som du ikke kan med de andre nøgletal. Den kan dog f.eks. anvendes til at sammenligne dine sites for at se hvilke der er mest rentable og hvilke sites hvor det giver mest mening at markedsføre for at øge antallet af sidevisninger.

Hvorfor får jeg ikke betaling for et klik?

Nogle kliks bliver af AdSense betegnet som ugyldige. Det drejer sig bl.a. om kliks der er foretaget af en robot eller lign. Altså ikke ægte klik fra en besøgende der er interesseret i at besøge annoncørens hjemmeside og potentielt købe produkter. AdSense har selv en algoritme der kan finde frem til ugyldige kliks og dem trækker de så fra igen.

Hvorfor får jeg mindre udbetalt end jeg har tjent?

Dette svarer faktisk lidt til svaret for hvorfor du ikke får betaling for et klik. AdSense har en algoritme der kan finde frem til ugyldige kliks og indtjeningen fra disse trækkes fra igen bagefter. Derfor kan din betaling altså falde igen.

Hvordan foregår udbetalingen fra AdSense?

Udbetalingen foregår månedligt hvis din saldo kommer over 600 kr. Jeg har skrevet en artikel tidligere om hvordan betalingen helt præcist foregår.

Hvordan foregår AdSense auktionen?

AdSense er styret af en auktion hvor annoncørerne byder på reklamer på din hjemmeside. Det kan være en god ide at sætte sig ind i hvordan denne auktion foregår hvis du skal forstå hvordan nøgletallene ændrer sig for din hjemmeside.
Selve auktionen foregår på AdWords – Googles system til udbydning af de reklamer der vises via AdSense.
Annoncørerne angiver den maksimumpris de vil betale for et klik eller en visning på en hjemmeside – ligesom man gør på en auktion hvor man angiver den maksimale pris man vil betale for en vare. Og ligesom på auktioner, tildeles annoncen den annoncør der vil betale mest.

Udbud og efterspørgsel

Ligesom med priser på almindelige varer styres prisen udfra udbud og efterspørgsel, altså så indtjeningen stiger hvis du øger efterspørgslen og begrænser udbuddet – og omvendt. Denne tanke må man gerne have med når man tænker på hvordan man vil præsentere reklamer på hjemmesiden.
Hvis du f.eks. ændrer antallet af AdSense reklamer som du viser på din hjemmeside fra 1 til 3, så skal du også regne med at du har øget udbuddet af reklamer og prisen pr. klik vil derfor (gennemsnitlig) falde. Så test om det giver mening at øge antallet af reklamer, inden du gør det.
Hvis du skaber mere unikt indhold på din webside, har du ikke så mange konkurrenter. Det svarer til at begrænse udbuddet, hvilket får prisen til at stige. Det svarer også til at øge efterspørgslen hvilket også får prisen til at stige.
Så tænk på den gamle teori om udbud og efterspørgsel når du planlægger din AdSense strategi. Har du flere spørgsmål til AdSense er du velkommen til at dele dem i kommentarerne.
 

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x