Taletidskort afskaffes hos Telenor og CBB – her er mulighederne

CBB Mobil og Telenor har besluttet at man fra 1. april ikke længere skal kunne købe taletidskort i kiosker. Få et overblik over mulighederne her. 
Taletidskort har været populært lige siden de kom frem. Telenor har solgt taletidskort i Danmark siden 1998, men nu har de altså besluttet at de skal udfases. De har meddelt deres taletidskortskunder at fra den 1. april vil de ikke længere købe ny taletid i kiosker til deres telefon. Beslutningen rammer både Telenor, CBB Mobil, One Mobile og Colour Mobile.
Årsagen skulle være at taletidskunder er anonyme, og telenor vil gerne vide hvem deres kunder er. Desværre efterlader de kunderne med et stort spørgsmålstegn til hvad de nu skal gøre. Mange af kunderne er ældre mennesker. De bruger måske deres mobil minimalt og er ikke særlig trygge ved at skulle ud og lede efter et nyt mobilselskab. Herudover ønsker de ikke at skulle betale overpriser for et mobilabonnement de faktisk stort set ikke bruger.
Det drejer sig om i alt 205.000 kunder, som nu ikke længere kan bruge deres taletidskort hos Telenor eller de andre selskaber.

Det skal du gøre nu

Hvis du er en af de berørte taletidskunder, så har du følgende muligheder:

  • Hos nogle selskaber, herunder CBB Mobil, kan man i stedet online registrere sig og fremover tanke online i stedet for. Dette er en nem løsning, fordi du så kan bruge dit eksisterende simkort og din taletid fortsætter som hidtil. Ulempen er at du nu skal til at tanke online i stedet.
  • Du kan vælge at skifte til et optankningsabonnement hos et andet selskab. Det fungerer sådan at du indsætter penge hver måned og vælger den ønskede pakke. Så trækkes prisen for pakken hver måned. Den pakke du vælger kan f.eks. være en basispakke der stort set intet koster udover forbruget. Det er et billigt abonnement og løsningen minder meget om taletid. Ulempen er at du skal skifte simkort.
  • Du kan også vælge at skifte til et almindelig abonnement. Ulempen er at det formentlig vil være dyrere og du skal skifte simkort.

Især optankningsabonnementet er en god løsning, fordi det minder om taletidskort. Jeg har taget et kig rundt på de forskellige mobilselskaber og fundet følgende løsning:

  • Hos CBB Mobil kan du få et basisabonnement der koster 0 kroner i abonnement. Til gengæld betaler du 39 øre pr. minuts tale og 19 øre pr. sms. De har et minimumforbrug på 10 kroner pr. måned.
  • Hos Oister kan du også få et basisabonnement. Her koster det 9 kroner pr. måned i abonnement, men der er intet minimumforbrug. Du betaler49 øre pr. minuts tale og 12 øre pr. sms.
  • Hos Telmore kan du også få et basisabonnement. Der er intet abonnement eller minimumforbrug. Til gengæld betaler du 59 øre pr. minut og 18 øre pr. sms.

Kan jeg ikke beholde Telenor?

Hvis du har Telenor taletidskort i dag, tænker du sikkert om du ikke kan få lov til at beholde en forbrugsafregnet løsning hos Telenor? Jeg har her ringet ind til Telenor, hvor jeg fik at vide at de kunne godt registrere dig for en forbrugsafregnet løsning i stedet. Det betyder at du så vil få en regning hver måned, med forrige måneds forbrug. Ulempen er at taleprisen var hele 90 øre pr. minut, hvilket jeg synes er ekstremt højt.
Telenor har altså ikke en af disse tank-op princippet hvor man først sætter penge ind og så trækkes forbruget herfra løbende. I praksis tror jeg derfor at mange fra Telenor vælger at skifte til et andet selskab.

Kan jeg beholde mit Telenor nummer hvis jeg flytter til CBB?

Hvis du har Telenor taletidskort, kan du vælge at flytte dit nummer til CBB mobil i stedet og så fortsat få billig taletid. Det betyder du godt kan beholde dit gamle telefonnummer – du skal bare have et nyt simkort. Det hele kræver bare en nummerflytning til CBB mobil.
Er du ramt af ændringen for taletidskort hos Telenor og CBB Mobil må du meget gerne skrive en kommentar om hvad du vælger at gøre. På den måde kan andre måske blive inspireret til hvad de skal gøre i denne sag.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

Abonner
Giv besked ved
guest

1 Comment
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
Inger-Lise Ekkelund Andersen siger:

Hej!
Ang. Telmore Basis abonnement: Jeg synes de skriver at de opkræver admin.gebyr på 29 kr., hvis man bruger for under 50 kr. over 3 måneder.
Så er det nok heller ikke løsningen til at gsm styre en varmepumpe der kun skal styres det halve år.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x